پایان نامه ارشد درباره:مطالعه رابطه عوامل فرهنگی اجتماعی با نزاعهای دسته جمعی، قومی و قبیله ای درشهرستان لردگان

متن کامل پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته :مدیریت

گرایش :امور فرهنگی 

عنوان : مطالعه رابطه عوامل فرهنگی اجتماعی با نزاعهای دسته جمعی، قومی و قبیله ای درشهرستان لردگان 

دانشگاه آزاد اسلامی

واحد خوراسگان

دانشکده تحصیلات تکمیلی

 

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته مدیریت

گرایش امور فرهنگی

 

عنوان :

مطالعه رابطه عوامل فرهنگی اجتماعی با نزاعهای دسته جمعی، قومی و قبیله ای درشهرستان لردگان

 

استاد راهنما

دکتر محمود کیوان آرا

 

استاد مشاور

دکتر مژگان عارفی

شهریور ماه  ۱۳۸۸

(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)

تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :

 

 

چکیده

هدف این پژوهش «مطالعه رابطه عوامل فرهنگی اجتماعی با نزاعهای دسته جمعی ، قومی و قبیله ای درشهرستان لردگان»    بوده است عوامل فرهنگی اجتماعی شامل : عوامل جمعیت شناختی، میزان استفاده از وسایل ارتباط جمعی ، محرومیت نسبی، بی هنجاری (آنومی) ، قوم گرایی ، قومیت ها ، پرخاشگری ، انسجام اجتماعی ،کنترل اجتماعی و پایگاه اجتماعی اقتصادی با نزاعهای جمعی، قومی و قبیله ای درقالب۱۱ فرضیه بررسی شد.روش پژوهش توصیفی ازنوع همبستگی وجامعه آماری کلیه مردان و زنان بالای ۱۵ سال شهرستان لردگان(۱۱۶۴۳۶ ) نفر را تشکیل داد.نمونه مورد مطالعه با روش نمونه گیری تصادفی سهمیه ای ازمیان جامعه آماری به تعداد ۴۱۴ نفر انتخاب شد برای جمع آوری داده های پژوهش از پرسشنامه محقق ساخته با پایایی ۹۶ /۰ براساس ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد. در تحلیل آماری پژوهش از شیوه آمار توصیفی (میانگین ، فراوانی، درصد و نمودار) و آمار استنباطی( t تک متغیره ، تحلیل واریانس ، ضریب همبستگی « پیرسون ، اسپیرمن و دو رشته ای»، رگرسیون چندگانه و آزمون شفه) استفاده شد نتایج بدست آمده نشان داد که : متغیرهای «پرخاشگری »، «قوم گرایی » ، « بی هنجاری» و «محرومیت نسبی» دارای رابطه معناداری مثبت و متغیرهای «کنترل اجتماعی» ، «انسجام اجتماعی » ، «پایگاه اجتماعی اقتصادی » ، «سن »، (جنسیت)، «تحصیلات » دارای رابطه معنادار معکوس و متغیرهای «تاهل» و «میزان استفاده از وسایل ارتباط جمعی» فاقد رابطه معنادار با گرایش به نزاعهای جمعی، قومی و قبیله ای بوده اند و گرایش به نزاع دربین مردان و زنان متفاوت و مردان گرایش بیشتری به نزاع جمعی داشته و همچنین میزان گرایش به نزاعهای جمعی ، قومی و قبیله ای دربین اقوام مختلف جامعه آماری متفاوت بوده است.

 

کلید واژه ها:نزاع جمعی ، پرخاشگری ، قوم گرایی، بی هنجاری (آنومی) ، کنترل اجتماعی ،محرومیت نسبی ،شهرستان لردگان.

 

       فهرست مطالب

عنوان                                                                                                          صفحه

چکیده …………………………………… ۱

فصل اول :کلیات تحقیق

مقدمه …………………………………… ۲

۱-۱) شرح و بیان مسئله  …………………….. ۴

۱-۲) اهمیت موضوع پژوهش …………………….. ۶

۱-۳) اهداف پژوهش ………………………….. ۷

۱-۳-۱) هدف اصلی …………………………… ۷

۱-۳-۲) اهداف فرعی …………………………. ۷

۱-۴) فرضیه های پژوهش ………………………. ۸

۱-۵) تعریف اصطلاحات و مفاهیم ………………… ۹

۱-۵-۱) تعاریف نظری ………………………… ۹

۱-۵-۲ ) تعاریف عملیاتی …………………….. ۱۱

 

فصل دوم : ادبیات پژوهش

مقدمه …………………………………… ۱۵

۲-۱ ) بخش اول : …………………………… ۱۶

۲- ۱-۱) فرهنگ……………………………… ۱۶

۲-۱-۲) اهمیت فرهنگ ………………………… ۱۸

۲-۱-۳) ستیزه جویی ، خشونت و فرهنگ……………. ۱۸

۲-۱-۴) فرهنگ قوم بختیاری …………………… ۲۲

۲-۱-۵) فرهنگ خین وچو (خون و چوب )……………. ۲۲

۲-۲) بخش دوم :

۲-۲-۱)پیشینة تاریخی نزاعهای جمعی …………….  ۲۳

۲-۲-۲) علل و انگیزه های نزاعهای جمعی و قومی و قبیله ای    ۲۷

۲-۲-۲-۱) آثار محیط طبیعی …………………… ۲۷

۲-۲-۲-۲) ارزشهای قوم مداری …………………. ۲۷

نظریه عصبیت ابن خلدون …………………….. ۲۸

۲-۲-۲-۳) ریشه های اجتماعی ………………….. ۳۰

۲-۲-۲-۴) ابعاد فرهنگی ……………………… ۳۰

۲-۲-۲-۵) عوامل سیاسی ………………………. ۳۱

 

 

عنوان                                              صفحه

۲-۲-۲-۶) زمینه های اقتصادی …………………. ۳۱

۲-۳) بخش سوم : تعریف مفاهیم ………………… ۳۳

۲-۳-۱) مساله اجتماعی ………………………. ۳۳

۲-۳-۱-۱) زمینه های مسئله اجتماعی ……………. ۳۴

۲-۳-۱-۲) عوامل تحقق مسائل اجتماعی …………… ۳۴

۲-۳-۲) هنجار………………………………. ۳۵

۲-۳-۳ )بی هنجاری (آنومی)……………………. ۳۶

۲-۳-۴) نظریه بی هنجاری …………………….. ۳۷

۲-۳-۵) سیرنگرش تاریخی به رفتارهای نابهنجار و کجرو ۴۰

۲-۳-۶) انسجام اجتماعی ……………………… ۴۱

۲-۳-۷) محرومیت نسبی ……………………….. ۴۲

۲-۳-۸) قومیت و قوم گرایی …………………… ۴۳

۲-۴) بخش چهارم : چارچوب نظری پژوهش و دیدگاههای تبیین مسائل و آسیب های اجتماعی……………………………………………… ۴۶

۲-۴-۱)تبیین های زیست شناختی ………………… ۴۶

۲-۴-۱-۱) هانس آیزنک ……………………….. ۴۷

۲-۴-۱-۲) تراسلر……………………………. ۴۸

۲-۴-۲) تبیین های روان شناختی ……………….. ۴۹

۲-۴-۲-۱) نظریه فروید……………………….. ۴۹

۲-۴-۲-۲) اختلالات روانی ……………………… ۵۰

۲-۴-۲-۳) اختلالات شخصیت ……………………… ۵۱

۲-۴-۲-۴) نظریه ناکامی و بروز خشونت ………….. ۵۲

۲-۴-۳ )تبیین های جامعه شناختی ………………. ۵۳

۲-۴-۳-۱) نظریه فشار ساختاری ………………… ۵۴

۲-۴-۳-۲) نظریه بی سازمانی اجتماعی …………… ۵۷

۲-۴-۳-۳ ) دیدگاه تضاد ……………………… ۵۹

۲-۴- ۳-۴) نظریه فقر فرهنگ…………………… ۶۰

۲-۴- ۳-۵) نظریه علائق کانونی ………………… ۶۲

۲-۴- ۳-۶) تئوری رفتار جمعی …………………. ۶۲

۲-۴-۴ ) تبیین های روان شناختی اجتماعی ……….. ۶۴

۲-۴-۴-۱) نظریه های کنترل …………………… ۶۴

۲-۴-۴- ۲) الگوهای کنترل اجتماعی …………….. ۶۵

 

 

عنوان                                        صفحه

۲-۴-۴- ۳) دیدگاه پارسونز و جانسون …………… ۶۶

۲-۴-۴- ۴) نظریه مهار……………………….. ۶۷

۲-۴-۴- ۵) الگوی آیزنک ……………………… ۶۸

۲-۴-۴- ۶) دیدگاه یادگیری …………………… ۶۹

۲-۴-۴-۶-۱ )الگوی همنشینی افتراقی ……………. ۶۹

۲-۴-۴-۶-۲) نظریه همنشینی و تقویت افتراقی …….. ۷۰

۲-۴-۴- ۷) نظریه یادگیری اجتماعی …………….. ۷۰

۲-۴-۴- ۸) دیدگاه کنش متقابل ………………… ۷۰

نظریه برچسب زنی ………………………….. ۷۱

۲-۵ ) بخش پنجم : سیاستها و راهکارهای کنترل اجتماعی نزاعهای جمعی     ۷۱

۲-۵-۱ ) مجازات ……………………………. ۷۲

۲-۵-۲ ) زندان …………………………….. ۷۲

۲-۵-۳ ) درمان و توان بخشی ………………….. ۷۳

۲-۵-۴ ) پیش گیری ………………………….. ۷۴

۲-۵-۶ ) حفظ نظم اجتماعی ……………………. ۷۵

۲-۵-۷ ) دین و حفظ نظم اجتماعی ………………. ۷۵

۲-۶ ) بخش ششم …………………………….. ۷۷

پیشینه پژوهشهای انجام شده در رابطه با موضوع پژوهش    ۷۸

۲ – ۶-۱ ) پژوهشهای خارجی و بین المللی ……….. ۷۷

۲ – ۶-۱ ) پژوهشهای انجام شده درایران ………… ۸۰

۲-۷)بخش هفتم ……………………………… ۸۳

خلاصه و نتیجه گیری ………………………… ۸۳

 

فصل سوم : روش شناسی

مقدمه …………………………………… ۸۶

۳-۱ ) روش تحقیق …………………………… ۸۷

۳-۲) جامعه آماری ………………………….. ۸۸

۳ -۲-۱) توصیف محل پژوهش ……………………. ۸۸

۳-۳) روش نمونه گیری ……………………….. ۹۲

۳-۴) تعیین حجم و روش محاسبه ………………… ۹۴

۳-۵)ابزار اندازه گیری داده ها ………………. ۹۵

 

عنوان                                               صفحه

۳-۵-۱)توضیح و تبیین گویه های پرسشنامه ……….. ۹۷

۳-۶) آزمون مقدماتی ………………………… ۱۰۷

۳-۷) روایی یا اعتبار پرسشنامه ………………. ۱۰۷

۳-۸) پایایی پرسشنامه ………………………. ۱۰۷

۳-۹) روشهای آماری تجزیه و تحلیل داده ها ……… ۱۰۸

۳ -۱۰) محدودیتهای پژوهش ……………………. ۱۱۰

 

فصل چهارم : تجزیه و تحلیل یافته ها

مقدمه …………………………………… ۱۱۱

۴ -۱) یافته های توصیفی پژوهش ……………….. ۱۱۲

۴-۱-۱) جنسیت ……………………………… ۱۱۲

۴-۱-۲) تاهل ………………………………. ۱۱۳

۴-۱-۳) سن ………………………………… ۱۱۴

۴-۱-۴)تحصیلات ……………………………… ۱۱۵

۴-۱-۵) شغل ……………………………….. ۱۱۶

۴-۱-۶) میزان درآمد ………………………… ۱۱۷

۴-۱-۷) میزان استفاده از وسایل ارتباط جمعی ……. ۱۱۸

۴-۱-۸) تعیین میزان محرومیت نسبی …………….. ۱۱۹

۴-۱-۹) تعیین میزان بی هنجاری ……………….. ۱۲۰

۴-۱-۱۰) تعیین میزان قوم گرایی ………………. ۱۲۱

۴-۱-۱۱)تعیین میزان انسجام اجتماعی …………… ۱۲۲

۴-۱-۱۲ ) تعیین میزان پرخاشگری ………………. ۱۲۳

۴ -۱-۱۳) تعینی میزان کنترل اجتماعی ………….. ۱۲۴

۴-۱-۱۴)تعیین میزان گرایش به نزاعهای جمعی …….. ۱۲۵

۴ -۲) تحلیل استنباطی یافته های پژوهش ………… ۱۲۶

 

فصل پنجم : بحث و نتیجه گیری

مقدمه …………………………………… ۱۴۰

۵ -۱) بحث و نتیجه گیری …………………….. ۱۴۱

۵ -۱-۱) تحلیل ویژگی های جمعیت شناختی (سن، جنس ، تحصیلات و تاهل) (فرضیه ۱)………………………………………… ۱۴۱

۵-۱-۲) تحلیل یافته های فرضیه (۲)…………….. ۱۴۳

 

عنوان                                                    صفحه

۵-۱-۳ ) تحلیل و نتیجه گیری یافته های فرضیه (۳)… ۱۴۳

۵-۱-۴) تحلیل و نتیجه گیری یافته های فرضیه (۴)…. ۱۴۴

۵-۱-۵) تحلیل و نتیجه گیری یافته های فرضیه (۵)…. ۱۴۵

۵-۱-۶) تحلیل و نتیجه گیری یافته های فرضیه (۶)…. ۱۴۶

۵-۱-۷) تحلیل و نتیجه گیری یافته های فرضیه (۷)…. ۱۴۶

۵-۱-۸) تحلیل و نتیجه گیری یافته های فرضیه (۸)…. ۱۴۷

۵-۱-۹) تحلیل و نتیجه گیری یافته های فرضیه (۹)…. ۱۴۷

۵-۱-۱۰) تحلیل و نتیجه گیری یافته های فرضیه (۱۰).. ۱۴۸

۵-۱-۱۱) تحلیل و نتیجه گیری یافته های فرضیه (۱۱).. ۱۴۸

۵-۲) پیشنهادات ……………………………. ۱۴۸

۵ -۲-۱) پیشنهادهای کاربردی …………………. ۱۴۸

۵-۲-۲) پیشنهادها برای تحقیقات آتی …………… ۱۵۴

فهرست منابع و مآخذ………………………… ۱۵۶

منابع فارسی ……………………………… ۱۵۶

منابع خارجی ……………………………… ۱۶۱

پیوست ها

چکیده انگلیسی ……………………………. ۲۰۰

 

فهرست جداول

عنوان                                                                                                        صفحه

جدول ۱-۱ – توزیع متغیرهای پژوهش …………….. ۱۴

جدول ۲ -۱- تئوری فشار ساختاری مرتن ………….. ۵۶

جدول ۲-۲- گونه شناسی مرتن در مورد واکنشهای مردم در برابر فشار ساختاری ………………………………………… ۵۷

جدول ۲-۳- علائق کانونی درفرهنگ طبقات فرودست میلر.. ۶۲

جدول ۲-۴ – چارچوب نظری پژوهش ……………….. ۸۵

جدول ۳ -۱-جامعه آماری ……………………… ۸۸

جدول ۳-۲- اسامی شهر، بخشها و دهستانها………… ۹۰

جدول ۳-۳- طوایف مهم شهرستان ………………… ۹۲

جدول ۳-۴- نمونه آماری ……………………… ۹۳

جدول ۳-۵- توزیع سئوالات پرسشنامه …………….. ۹۶

جدول ۳-۶- گویه های سنجش میزان استفاده از وسایل ارتباط جمعی     ۹۷

جدول ۳-۷- گویه های سنجش میزان محرومیت نسبی …… ۹۸

جدول ۳-۸- گویه های سنجش میزان بی هنجاری ……… ۹۹

جدول ۳-۹- گویه های سنجش میزان پرخاشگری ………. ۱۰۰

جدول ۳-۱۰- گویه های سنجش قوم گرایی ………….. ۱۰۱

جدول ۳ -۱۱- گویه های سنجش انسجام اجتماعی …….. ۱۰۲

جدول ۳-۱۲- گویه های سنجش کنترل اجتماعی……….. ۱۰۳

جدول ۳-۱۳- رتبه بندی گروههای شغلی …………… ۱۰۴

جدول ۳-۱۴ – گویه های سنجش میزان گرایش به نزاع جمعی    ۱۰۶

جدول ۳ -۱۵ – تحلیل پایایی متغیرهای پژوهش …….. ۱۰۸

جدول ۴ -۱- توزیع پاسخگویان برحسب جنسیت ………. ۱۱۲

جدول ۴ -۲- توزیع پاسخگویان برحسب تأهل ……….. ۱۱۳

جدول ۴ -۳- توزیع پاسخگویان برحسب سن …………. ۱۱۴

جدول ۴ -۴- توزیع پاسخگویان برحسب تحصیلات  …….. ۱۱۵

جدول ۴ -۵- توزیع پاسخگویان برحسب شغل ………… ۱۱۶

جدول ۴ -۶- توزیع پاسخگویان برحسب میزان درآمد….. ۱۱۷

جدول ۴ -۷- توزیع میانگین و انحراف معیار گویه های مربوط به وسایل ارتباط جمعی ……………………………………. ۱۱۸

جدول ۴ -۸- مقایسه میانگین نمره وسایل ارتباط جمعی با میانگین نمره فرضی ۳ ………………………………………… ۱۱۸

جدول ۴ -۹- توزیع میانگین و انحراف معیار گویه های مربوط به محرومیت جنسی ………………………………………… ۱۱۹

جدول ۴ -۱۰- مقایسه میانگین نمره محرومیت نسبی با میانگین نمره فرضی ۳ ………………………………………… ۱۱۹

 

عنوان                                                                                                            صفحه

جدول ۴ -۱۱- توزیع میانگین و انحراف معیار گویه های مربوط به بی هنجاری  ………………………………………… ۱۲۰

جدول ۴ -۱۲- مقایسه میانگین نمره بی هنجاری با میانگین نمره فرضی ۳    ۱۲۰

جدول ۴ -۱۳- توزیع میانگین و انحراف معیار گویه های مربوط به قوم گرایی ………………………………………… ۱۲۱

جدول ۴ -۱۴- مقایسه میانگین نمره قوم گرایی با میانگین نمره فرضی ۳    ۱۲۱

جدول ۴ -۱۵- توزیع میانگین و انحراف معیار گویه های مربوط به انسجام اجتماعی  ………………………………………… ۱۲۲

جدول ۴ -۱۶- مقایسه میانگین نمره انسجام اجتماعی با میانگین نمره فرضی ۳ ………………………………………… ۱۲۲

جدول ۴ -۱۷- توزیع میانگین و انحراف معیار گویه های مربوط به پرخاشگری ………………………………………… ۱۲۳

جدول ۴ -۱۸- مقایسه میانگین نمره پرخاشگری با میانگین نمره فرضی ۳     ۱۲۳

جدول ۴ -۱۹- توزیع میانگین و انحراف معیار گویه های مربوط به کنترل اجتماعی  ………………………………………… ۱۲۴

جدول ۴ -۲۰- مقایسه میانگین نمره اجتماعی با میانگین نمره فرضی ۳ ۱۲۴

جدول ۴ -۲۱- توزیع میانگین و انحراف معیار گویه های مربوط به گرایش به نزاع جمعی ……………………………………. ۱۲۵

جدول ۴ -۲۲- مقایسه میانگین نمره گرایش به نزاع جمعی با میانگین نمره فرضی ۳ ………………………………………. ۱۲۵

جدول ۴ -۲۳- ضریب همبستگی دو رشته ای بین گرایش به نزاع و جنسیت ۱۲۶

جدول ۴ -۲۴- مقایسه میانگین مرد و زن …………. ۱۲۶

جدول ۴ -۲۵- ضریب همبستگی بین گرایش به نزاع و سن  ۱۲۷

جدول ۴ -۲۶- مقایسه میانگین گروههای سنی ………. ۱۲۷

جدول ۴ -۲۷- مقایسه زوجی گروههای سنی  ………… ۱۲۷

جدول ۴ -۲۸- ضریب همبستگی (اسپیرمن ) بین تحصیلات و گرایش به نزاع های جمعی ………………………………………… ۱۲۸

جدول۴-۲۹- ضریب همبستگی دورشته ای تاهل و تحصیلات و گرایش به نزاع های جمعی ………………………………………… ۱۲۸

جدول ۴ -۳۰- مقایسه میانگین میزان گرایش به نزاع برحسب تاهل      ۱۲۸

جدول ۴ -۳۱- ضریب همبستگی گرایش به نزاع و وسایل ارتباط جمعی     ۱۲۹

جدول ۴ -۳۲- ضریب همبستگی گرایش به نزاع و محرومیت نسبی     ۱۲۹

جدول ۴ -۳۳- ضریب همبستگی گرایش به نزاع و بی هنجاری   ۱۲۹

جدول ۴ -۳۴- مقایسه میانگین نمره گرایش به نزاع برحسب قومیت ها   ۱۳۰

جدول ۴ -۳۵- مقایسه زوجی اختلاف میانگین قومیت ها  . ۱۳۱

جدول ۴ -۳۶ ضریب همبستگی گرایش به نزاع و پرخاشگری     ۱۳۲

جدول ۴ -۳۷ ضریب همبستگی گرایش به نزاع و قوم گرایی    ۱۳۳

جدول ۴ -۳۸ ضریب همبستگی گرایش به نزاع و انسجام اجتماعی    ۱۳۳

جدول ۴ -۳۹ ضریب همبستگی گرایش به نزاع و کنترل اجتماعی     ۱۳۴

جدول ۴ -۴۰ ضریب همبستگی (دو رشته ای ) گرایش به نزاع و پایگاه اقتصادی اجتماعی …………………………………. ۱۳۴

جدول ۴ -۴۱- مقایسه میانگین میزان گرایش به نزاع برحسب پایگاه اقتصادی اجتماعی …………………………………. ۱۳۵

 

 

عنوان                                                                                                            صفحه

جدول ۴ -۴۲- مقایسه زوجی اختلاف میانگین نزاع برحسب پایگاه اجتماعی و اقتصادی ………………………………………… ۱۳۶

جدول ۴ -۴۳- رگوسیون چندگانه پیش بینی متغیر گرایش به نزاع براساس مولفه های پژوهش ……………………………….. ۱۳۶

جدول ۴ -۴۴- ضرایب استاندارد و غیراستاندارد در رگرسیون     ۱۳۷

 

فهرست اشکال  

عنوان                                                                                                        صفحه

شکل ۲-۱ – علل و انگیزه های نزاعهای جمعی ……… ۳۲

شکل ۲-۳ – مکانیسم علی پیدایش آنومی  …………. ۳۹

شکل ۲-۴ – (عوامل نزاع ) براساس تئوری های رویکرد زیست شناختی    ۴۸

شکل ۲-۵ – علل موثر بر پرخاشگری  …………….. ۵۳

شکل ۳ -۱ نظام اجتماعی مردم لردگان …………… ۹۱

شکل ۳-۲- معرف سازی پایگاه اجتماعی …………… ۱۰۵

شکل ۴ -۱- نمودار تحلیل  مسیر ……………….. ۱۳۸

 

فهرست نمودارها

عنوان                                                                  صفحه

نمودار۱- ۴- توزیع پاسخگویان برحسب جنسیت ……… ۱۱۲

نمودار۲- ۴- توزیع پاسخگویان برحسب تاهل ………. ۱۱۳

نمودار۳- ۴- توزیع پاسخگویان برحسب سن ………… ۱۱۴

نمودار۴- ۴- توزیع پاسخگویان برحسب تحصیلات …….. ۱۱۵

نمودار۴- ۵-  توزیع پاسخگویان برحسب شغل ………. ۱۱۶

نمودار۴-۶- توزیع میزان درآمد ماهیانه  ……….. ۱۱۷

 

فصل اول :

 کلیات پژوهش  

 

مقدمه

ایران کشوری چند قومی است و تاریخ سیاسی آن درمقاطع مختلف با نقش فعال قبایل و طوایف گره خورده است .در واقع تحلیل تاریخ کشورمان بدون تحلیل حضورآنها درجنگها و سایر رویدادهای مملکتی مقدور نیست.نقش آنها گاهی مثبت و گاهی منفی است. صرف نظر از این نقشها ، گاهی درون این گروهها و همچنین دربعضی از روستاها و شهرها برخوردهایی شکل می گیرد که آثار تخریبی آن،امنیت و آسایش مردم را بخاطر قتلها و کشتارهای بی امان،سلب می نماید و این یکی ازمشکلات ماست.

هنوز درگوشه و کنار کشورمان بعد از گذشت این همه دگرگونی های اجتماعی و تغییرات فرهنگی،آثار ناگوار پدیده ای به نام نزاعهای جمعی و درگیریهای قومی وقبیله ای مشاهده می شود، هنوز خشونت و نزاع ازجمله موضوعاتی است که درفرهنگ بعضی از هموطنان ، شاخص قدرت و یا دفاع ازمنزلت اجتماعی و فرهنگی و حیثیت خانوادگی محسوب می­­­شود.  (پورافکاری، ۱۳۸۳ ، ص ۳).

خشونت و نزاع از جمله موضوعاتی است که بعنوان یکی از مسائل و آسیب های اجتماعی توجه  اندیشمندان وجامعه شناسان را به خود جلب نموده است و تاکنون دیدگاههای متفاوتی را دراین باره مطرح     نموده اند که اغلب آنها این موضوع را درقالب جنگ مورد بررسی قرار داده اند و دراین زمینه منابع بسیار وجوددارد که بیشتر جنبه  های فردی این پدیده را مورد بررسی قرارداده و کمتر به حالتهای  گروهی وجمعی این موضوع پرداخته اند.

 

اوج و شدت این درگیریها درسالهای اخیر درمیان اقوام مختلف بویژه عشایر، روستاها و حتی شهرها درشهرستان لردگان (استان چهارمحال و بختیاری ) باعث شده که نگرانیهای خاصی را درمیان ساکنان منطقه بوجود آوردو مساله را قابل تامل نموده است . آثارتخریبی این پدیده برگوشه هایی از شهرستان سایه افکنده که موجبات نگرانی مردم شهرستان و یکی از دغدغه های اصلی وفکری مسئولین امنیتی ، نظامی و قضایی   و .. شهرستان استان محسوب می شود.

اطلاع و آگاهی یافتن از وضعیت و نظام اجتماعی مردمی که نزاع و درگیری دربنیان زندگی اشان ریشه کرده است ضروری بنظرمی رسد و هدف این پژوهش نیز مطالعه و بررسی علل فرهنگی و اجتماعی      زمینه هایی است که دربوجود آمدن این پدیده (نزاعهای جمعی و درگیریهای قومی ) درشهرستان لردگان نقش اساسی و اصولی را ایفا می نمایند.

دراین پژوهش منظور از نزاع جمعی – درگیری و یا دعوایی است که معمولاً با انگیزه های فرهنگی، سیاسی اقتصادی و اجتماعی در درون یا  بین اقوام درمناطق روستایی و شهری بطور محدود ویا گسترده و معمولاً بصورت مسلحانه و غیرمسلحانه اتفاق می افتد و باعث وارد شدن خسارات مالی و جانی  برای طرفین درگیری می شود.

هدف عمده این پژوهش توصیف و تبیین علل و عوامل فرهنگی واجتماعی موثر برنزاع جمعی که از نظر محقق مهم تلقی شده اند و سپس  ارائه راه حلهایی جهت رفع و کنترل اجتماعی نزاعهای جمعی درسطح شهرستان  است .

دراین فصل ضمن طرح مسئله ،اهمیت ، اهداف و فرضیات به تعاریف واژه ها و اصطلاحات پرداخته       می شود.

 

۱ -۱٫ شرح و بیان مسئله 

درتاریخ ایران همانند بسیاری از جوامع دیگرتنوع معیشتی ،فرهنگی ،شدت ارتباطات درون گروهی ، قلت ارتباطات برون گروهی ، محرومیتها، نابرابریها ، تعصبات قومی و قبیله ای و غیره زمینه ساز بروز نزاعهای جمعی و درگیریهای قومی و قبیله ای بوده اند، بنابراین نزاع جمعی درهرجامعه همیشه بعنوان یکی از مسائل اجتماعی مطرح بوده است. و این مسئله درگذشته و امروز منشاء خسارات مالی و جانی فراوان و مانع توسعه اجتماعی و اقتصادی درسطح شهرستان شده است بطوریکه اکثر محققان یکی از دلایل عدم توسعه استان و شهرستان را نزاعهای جمعی و درگیریهای می دانند که ناشی از علل مختلف می باشند. بنابراین توصیف و تبیین علل و عوامل موثر برنزاعها و درگیریهای قومی از لحاظ فرهنگی و اجتماعی پراهمیت است و از لحاظ علمی نیز قابل شناخت و قانونمند محسوب می شود.”مسائل اجتماعی ناظر بروضعیت و شرایط رنج آوری است که به اعتقاد اکثریت افراد جامعه شرایط مزبور کیفیت زندگی افراد و گروههای اجتماعی را مختل می کند ارزشهای عام را به خطر می اندازد به رغم تلاشهای فراوان که اکثریت افراد و گروههای اجتماعی به عمل می آورند. به هدفهای مشروع خود دست نمی یابند از این رو به این باور می رسند که برای تغییر شرایط و اصلاح وضع موجود باید به اقدامی جمعی دست زنند، ریشه  و منبع مسائل اجتماعی دربطن نهادهای اجتماعی است که براثر کارکرد نامناسب آنها شرایط رنج آوری به اکثریت افراد و گروههای اجتماعی تحمیل می شود و با تداوم شرایط رنج آور به بی سازمانی اجتماعی ، نظام گسیختگی و درنهایت به آسیب دیدگی افراد منجر شده و بسترهای رفتارهای انحرافی را فراهم می سازند”. (خراطها و جاوید، ۱۳۸۴ ، ص ۳۸). ” مسئله اجتماعی به وضعیتی گفته می شود که بخشی از جامعه آن را به نحوعینی درتعارض با ارزشها دانسته و برای اعضا مضر و خطرناک قلمداد کرده بنابراین به شکل سازمان یافته و سازمان نیافته خواهان تغییر و اصلاح آن وضعیت اجتماعی می باشد” (مونی و کارولین[۱] ، ۲۰۰۲ ، ص ۳).نزاع جمعی یک نوع رفتار جمعی است که از جمله آسیب ها و مسائل اجتماعی بشمار می رود و “رفتار جمعی به رفتاری گفته می شود که براثروضعیت یا حادثه ای از شخص یا اشخاص سر می زند ودراثر درگیری اجتماعی به دیگران منتقل و درنتیجه گروه کما بیش نامتجانسی را بوجود می آورد”. (اگبرن ، و نیمکف ، ۱۳۵۶ ، ص ۱۷۳).

از عواملی که می تواند زمینه ساز این گونه درگیریها و نزاعهای اجتماعی باشد می توان به وضعیتهایی همچون فقر، بیکاری ، مواد ناکافی و .. اشاره کردکه باعث رنجش فیزیکی وروانی بخشهایی از جامعه شود و باعث شود کیفیت زندگی افراد این جوامع کاهش یابد. (ایتزن[۲]، ۱۹۹۲ ، ص ۳)

“از علل و عوامل دیگری که می تواند زمینه ساز این گونه درگیریها درجوامع باشیم  می توان به        بی سازمانی اجتماعی اشاره کرد که به شکست یا نارسایی دریک نظام اجتماعی با پایگاهها ونقشهای مرتبط به هم می­باشد که اهداف جمعی وفردی اعضایش کمتر تحقق می یابد تا آنجایی که در یک نظام کارآمد دیگر برآورده میشوند” (مرتن[۳]، ۱۹۹۶ ، صص ۱۹ و ۲۰ )

این نزاعها در شهرستان لردگان درطول سال اتفاق می افتند. به طوری که ۵ /۳۶ درصد از نزاعها درفصل تابستان ۳۶ % دربهار و بقیه درسایر فصول به وقوع پیوسته است .ازآمارهای موجود برمی آید که   ۷۶ % از نزاعها با سلاح سرد و ۲۴ درصد با سلاح گرم صورت گرفته که  حدود ۲۰درصد از این درگیریها منجربه قتل می شود طرفین نزاع معمولاً پس از زد و خورد به کوهستانها ، روستاهای اطراف و شهرهای دیگر پناه می برند و درگذشته معمولاً با نیروهای انتظامی و امنیتی نیز درگیر می شدند و سرانجام با وساطت ریش سفیدان و بزرگان و مسئولین شهرستان مسئله فیصله پیدا می کند وگاهی این نزاعها بسیار پردامنه     می شود و به تعیین خون بها می انجامد که اکثراً با کمک طایفه جمع آوری و پرداخته می شود و مواردی این نزاعها طولانی و کشدار میشود.  زیرا قتلها دراین مناطق فردی نیست بلکه بصورت جمعی صورت      می­گیرد و به جای شخص طایفه عنوان می گردد و بدان جهت که صدور حکم قضایی به طول می انجامد که خود سبب جدالهای دیگر می شود (پورافکاری، ۱۳۸۳ ، ص ۵).

در پژوهشی که درشهرستان لردگان انجام گرفته، آمده است که ۴ /۵۱ درصد جامعه آماری درطول سال درگیر نزاع بوده اند که دراین میان می توان به عوامل و منابع مختلف از جمله اختلافات ملکی، نزاعهای قبلی، مسایل ناموسی، قومیت گرایی ، برتری جویی و انتخابات اشاره کرد که زمینه ساز نزاعهای جمعی ودرگیری های قومی و قبیله ای   درشهرستان لردگان می با شد.  (فرهادیه، ۱۳۷۱ ، ص ۲۵  ).

در یک فاصله زمانی یک ماهه درفصل بهار سال ۱۳۸۷ به علل مختلف بر اثر نزاعهای جمعی در دو روستا ۲ نفر به قتل رسیده و چندین نفر نیز مصدوم گردیده اند و دریک نزاع جمعی دیگر که در شهرلردگان اتفاق می افتد ۵ نفر از طرفین با سلاح گرم به قتل رسیده و چندین نفر زخمی و روانه بیمارستانها       گردیده اند و اکنون متهمین به قتل درزندان به سر می برند .

“درطی سال ۱۳۸۴ تعداد ۹۹۱ مورد پرونده دررابطه با نزاع و درگیری درشهرستان لردگان به ثبت رسیده که نسبت به کل استان با توجه به جمعیت شهرستان در رتبه اول استان قراردارد”.(صادقی، ۱۳۸۵، ص ۱۱۵).

بنابراین نزاع جمعی بعنوان یکی از اصلی ترین معضلات اجتماعی است که علاوه برایجاد فضایی آکنده از خشم و نفرت امنیت انسان را ازجنبه های مختلف تهدید کند واهمیت موضوع دراین است که “براساس تحقیقات انجام شده حدود نیمی از منازعات بوجود آمده درسطح استان چهارمحال و بختیاری مربوط به شهرستان لردگان می باشد و این موضوع یکی از مهمترین معضلات اجتماعی استان و شهرستان محسوب می شود” (صالحی ، ۱۳۷۱،ص ۱۲).

به هرحال نزاع جمعی به هرعلت و انگیزه ای صورت پذیرد و درصورتیکه منجر به قتل شود شرایط و اوضاع منطقه را دگرگون می سازد. بطوریکه ممکن است گاهی این نزاعها اوضاع چندین روستا یا طوایف را درشهرستان با مشکلات و معضلات اساسی روبرو سازد.

اکنون این پرسش مطرح می گردد که ریشه هاو علل بنیادی این گونه نزاعها بویژه درشهرستان لردگان را (استان چهار محال وبختیاری )درکجا باید جستجو کرد، درساختار اجتماعی ، سیاسی و اقتصادی، این منطقه ،درفرهنگ، درمحیط طبیعی و حالات روانی مردم منطقه ؟ کدام یک ؟

این پژوهش برآن است تارابطه­ی بین نزاعهای جمعی و درگیریهای قومی و قبیله ای با متغیرهای جمعیت شناختی ، فرهنگی و اجتماعی را درشهرستان لردگان مورد بررسی قرارمی دهد.

 

۱ -۲٫اهمیت موضوع پژوهش 

عمده ترین مسائل اجتماعی که درحال حاضر درایران موردتوجه آسیب شناسان اجتماعی قرارگرفته اند میتوان  به فقر، بیکاری، تبعیض اجتماعی ، بی اعتمادی اجتماعی و ضعف حاکمیت قانون اشاره کرد .مجموع مسائل اجتماعی مذکور بعلاوه مسائل دیگری که به آنها اشاره نشده است .شرایط رنج آوری را درجامعه ایجاد می کنند که واکنش افراد «تحت شرایط مذکور» عموماً درجلوه های مختلفی از هنجارهای رایج اجتماعی فاصله گرفته و بعنوان نابهنجاری اجتماعی مورد توجه قرارمی گیرند .”آن دسته از ناهنجاریهایی که حیات اجتماعی را مختل کرده وموجبات وارد شدن صدمه و آسیب به حیات اجتماعی گردیده ا ند آسیب اجتماعی می نامند” (خراطها وجاوید، ۱۳۸۵ ، ص ۳۷). “نزاع جمعی یک از شاخصهای مهم وجود خشونت در جامعه تلقی می شود که علت آن عمدتاً اختلافات قومی و قبیله ای ، یا عقیدتی و اخلاقی بین جمعی از افراد است که درآن علاوه بر ضرب و جرح ، آسیب رسانی و تخریب ممکن است یک یا چند نفر نیز به قتل برسند” (صدیق سروستانی، ۱۳۸۵ ، ص ۱۱۱ ).

یکی از  اساسی ترین آسیب های اجتماعی نزاع جمعی و درگیری های قومی می باشد بطوریکه از نظر اهمیت و اولویت درمطالعه و پژوهش می تواند جزء مهمترین موضوعات باشند.

امروزه پدیدة نزاعهای جمعی درسطح شهرستان لردگان نظر هر فردی را بخود جلب می کند فراوانی این پدیده درسطح شهرستان بگونه ای است که هرتبعه لردگانی ممکن است درگوشه و کنار شهرستان بطورمستقیم یا غیرمستقیم با این پدیده مواجه شود. و شاهد نزاعهایی درسطح شهرستان باشند. نزاع از جمله مسائلی است که علاوه برایجاد فضایی از خشم و انزجار و مکدر نمودن روابط انسانها،امنیت شهرستان را ازجهت های گوناگون تهدید و به نوعی منجر به عدم انسجام درسطح جامعه می شود. اهمیت موضوع درآن است که براساس گزارشات مقامات قضایی شهرستان از نظر میزان نزاع و درگیری درسطح استان ، مقام اول را داراست و به عنوان مهمترین معضل در سطح شهرستان مطرح می باشد و براساس گزارش معاونت اجتماعی نیروی انتظامی استان نزاع جمعی بعنوان مهمترین معضل اجتماعی شهرستان محسوب می شود و معاونت  اجتماعی نیروی انتظامی استان پژوهش در این زمینه را ضروری دانسته است .بنابراین شناسایی ریشه های این معضل و شناخت مکانسیم های نزاع و عوامل ایجاد آن زمینه را به منظور برنامه ریزی و تسهیل کنترل آن فراهم می کند .لازم است به نحوی شایسته به موضوع توجه شود تا عوامل موثر برآن مشخص و زمینه های لازم به منظورپیشگیری از آن فراهم گردد.

 

۱-۳٫ اهداف پژوهش

۱-۳-۱ . هدف اصلی

مطالعه رابطه عوامل فرهنگی اجتماعی با نزاعهای جمعی و درگیریهای قومی و قبیله ای درشهرستان لردگان

۱-۳-۲٫ اهداف فرعی

  1. تعیین رابطه بین عوامل جمعیت شناختی ( سن، جنس ، تاهل و تحصیلات )و گرایش به نزاع جمعی و درگیری های قومی و قبیله ای درشهرستان لردگان .
  2. تعیین رابطه بین استفاده از وسایل ارتباط جمعی و گرایش به نزاع جمعی و درگیری های قومی و قبیله ای درشهرستان لردگان .
  3. تعیین رابطه بین محرومیت نسبی و گرایش به نزاع جمعی و درگیری های قومی و قبیله ای درشهرستان لردگان .
  4. تعیین رابطه بین آنومی (بی هنجاری ) و گرایش به نزاع جمعی و درگیری های قومی و قبیله ای درشهرستان لردگان .
  5. تعیین گرایش به نزاع جمعی و درگیری های قومی و قبیله ای براساس قومیت ها درشهرستان لردگان .
  6. تعیین رابطه بین گرایش به پرخاشگری و گرایش به نزاع جمعی و درگیری های قومی و قبیله ای درشهرستان لردگان .
  7. تعیین رابطه بین قوم گرایی و گرایش به نزاع جمعی و درگیری های قومی و قبیله ای درشهرستان لردگان.
  8. تعیین رابطه بین انسجام اجتماعی و گرایش به نزاع جمعی و درگیری های قومی و قبیله ای درشهرستان لردگان .
  9. تعیین رابطه بین کنترل اجتماعی و گرایش به نزاع جمعی ، درگیریهای قومی و قبیله ای درشهرستان لردگان .
  10. تعیین رابطه بین پایگاه اجتماعی – اقتصادی و گرایش به نزاع جمعی ، درگیریهای قومی و قبیله ای درشهرستان لردگان .
  11. تعیین عوامل فرهنگی اجتماعی پیش بینی کننده نزاعهای دسته جمعی، قومی و قبیله ای در شهرستان لردگان

۱-۴٫ فرضیه های پژوهش :

  1. بین عوامل جمعیت شناختی ( سن، جنس ، تاهل و تحصیلات )و گرایش به نزاع جمعی و درگیریهای قومی و قبیله ای رابطه وجود دارد.
  2. بین استفاده از وسایل ارتباط جمعی و میزان گرایش به نزاع جمعی و درگیری های قومی و قبیله ای رابطه وجود دارد.
  3. بین محرومیت نسبی و گرایش به نزاع جمعی و درگیری های قومی و قبیله ای رابطه وجود دارد.
  4. بین بی هنجاری و گرایش به نزاع جمعی و درگیری های قومی و قبیله ای رابطه وجود دارد.
  5. بین گرایش به نزاع جمعی و درگیری های قومی و قبیله ای براساس قومیت های مختلف تفاوت وجود دارد.

۶٫بین گرایش به پرخاشگری و گرایش به نزاع جمعی و درگیری های قومی و قبیله ای رابطه وجود دارد.

  1. بین قوم گرایی و گرایش به نزاع جمعی و درگیری های قومی و قبیله ای رابطه وجود دارد.
  2. بین انسجام اجتماعی و گرایش به نزاع جمعی و درگیری های قومی و قبیله ای رابطه وجود دارد.
  3. بین کنترل اجتماعی و گرایش به نزاع جمعی ، درگیریهای قومی و قبیله ای رابطه وجود دارد.
  4. بین پایگاه اجتماعی– اقتصادی و گرایش به نزاع جمعی ، درگیریهای قومی و قبیله ای رابطه وجود دارد.
  5. عوامل فرهنگی اجتماعی موثر بر نزاعهای دسته جمعی ، قومی و قبیله ای درشهرستان لردگان قابل پیش بینی است.

 

(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)

تعداد صفحه : ۲۰۰

قیمت : بیست و هفت هزار تومان

بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد

و در ضمن فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال می شود.

پشتیبانی سایت :       

***          merisa.jami@gmail.com

در صورتی که مشکلی با پرداخت آنلاین دارید می توانید مبلغ مورد نظر برای هر فایل را کارت به کارت کرده و فایل درخواستی و اطلاعات واریز را به ایمیل ما ارسال کنید تا فایل را از طریق ایمیل دریافت کنید.

***  *** ***

سایت پتروس کاملترین بانک دانلود پایان نامه ، پروپوزال ، پروژه دانشجویی و گزارش سمینار با هزاران فایل پایان نامه و پروپوزال آماده دانشجویی با فرمت word و پسوند doc قابل ویرایش کارشناسی ارشد با امکان دانلود رایگان پروپوزالها و پایان نامه ها امکان خرید پایان نامه را برای دانشجویان و محققان محترم برای استفاده در تحقیقات فراهم نموده است. سایت پتروس یکی از  کاملترین و بزرگ ترین سایت های فروش پایان نامه آماده می باشد شما در سایت پتروس امکان دانلود پروژه دانشجویی ، دانلود پروپزال و همچنین دانلود پایان نامه را خواهید داشت. در صورتی که به دنبال پایان نامه و پورپوزال دانشجویی خاصی می گردید می توانید در باکس زیر کلمه کلیدی خود را وارد نمایید :