دانلود پایان نامه : بررسی کارایی درونی مقطع آموزش ابتدایی استان ایلام طی سال های 1384 تا 1389 در مقایسه با اهداف پیش بینی شده در برنامه ملی آموزش برای همه(E.F.A ).

متن کامل پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته :علوم تربیتی

گرایش :برنامه ریزی آموزشی

عنوان : بررسی کارایی درونی مقطع آموزش ابتدایی استان ایلام طی سال های ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۹ در مقایسه با اهداف پیش بینی شده در برنامه ملی آموزش برای همه(E.F.A ).

دانشگاه آزاد اسلامی

واحد دزفول

گروه علوم تربیتی

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد«MA»

گرایش: برنامه ریزی آموزشی

عنوان: بررسی کارایی درونی مقطع آموزش ابتدایی استان ایلام طی سال های ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۹ در مقایسه با اهداف پیش بینی شده در برنامه ملی آموزش برای همه(E.F.A ).

استاد راهنما:

دکتر فریبا حافظی

استاد مشاور:

دکتر سعید مشتاقی

تابستان ۹۱

(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)

تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :

(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)

فهرست مطالب

عنوان                                                                                                       صفحه

 

چکیده………………………………………………………………………………………………………………………………….۱

فصل اول: طرح تحقیق

۱-۱) مقدمه…………………………………………………………………………………………………………………………۳

۱-۲)بیان مسئله……………………………………………………………………………………………………………………. ۴

۱-۳)اهمیت و ضرورت تحقیق………………………………………………………………………………………………..۶

۱-۴) اهداف پژوهش……………………………………………………………………………………………………………..۸

۱-۴-۱) هدف اصلی پژوهش………………………………………………………………………………………………….۸

۱-۴-۲) اهداف جزئی پژوهش………………………………………………………………………………………………..۸

۱-۵) سؤالات پژوهش……………………………………………………………………………………………………………۹

۱-۶) فرضیات پژوهش………………………………………………………………………………………………………….۱۰

۱-۷) تعاریف مفهومی متغیرها و اصطلاحات……………………………………………………………………………۱۲

۱-۸) تعاریف عملیاتی شاخص‌ها……………………………………………………………………………………………۱۸

فصل دوم: ادبیات نظری و تجربی پژوهش

۲-۱) مقدمه………………………………………………………………………………………………………………………….۲۸

۲-۲) تعریف سیستم یا نظام …………………………………………………………………………………………………..۲۹

۲-۳) آموزش و پرورش به مثابه یک سیستم یا نظام…………………………………………………………………..۲۹

۲-۴) اهمیت آموزش و پرورش………………………………………………………………………………………………۳۲

۲-۵) نقش آموزش و پرورش در ابعاد مختلف توسعه ………………………………………………………………۳۲

۲-۵-۱) نقش آموزش و پرورش در رشد و توسعه اجتماعی………………………………………………………۳۳

۲-۵-۲) نقش آموزش و پرورش در رشد و توسعه فرهنگی………………………………………………………..۳۴

۲-۵-۳) نقش آموزش و پرورش در رشد و توسعه اقتصاعی……………………………………………………….۳۵

۲-۶) آموزش و پرورش و برابری فرصت‌های آموزشی……………………………………………………………..۳۵

۲-۷) نظام آموزشی……………………………………………………………………………………………………………….۳۸

۲-۷-۱) انواع نظام آوزشی و سطوح آن ………………………………………………………………………………….۳۹

۲-۸) ساختار آموزش و پرورش در جمهوری اسلامی ایران……………………………………………………….۳۹

۲-۹) آموزش ابتدایی و جوانب مختلف رشد…………………………………………………………………………..۴۰

۲-۹-۱) رشد ارزش‌ها…………………………………………………………………………………………………………..۴۲

۲-۹-۲) رشد اجتماعی…………………………………………………………………………………………………………..۴۳

۲-۹-۳) رشد عقلانی……………………………………………………………………………………………………………..۴۳

۲-۱۰) آموزش ابتدایی در سند تحول بنیادی…………………………………………………………………………….۴۴

۲-۱۱) اهداف آموزش ابتدایی…………………………………………………………………………………………………۴۴

۲-۱۲) نظام های آموزشی در جهان…………………………………………………………………………………………۴۶

۲-۱۳) چالش‌های اصلی نظام آموزشی در جهان و ایران……………………………………………………………..۵۰

۲-۱۴) نارسایی‌های مقطع آموزش و پرورش ابتدایی ایران…………………………………………………………..۵۲

۲-۱۴-۱) مفهوم برنامه‌ریزی آموزشی……………………………………………………………………………………….۵۳

۲-۱۴-۲) تعاریف برنامه‌ریزی آموزشی……………………………………………………………………………………..۵۳

۲-۱۵) كارایی………………………………………………………………………………………………………………………..۵۵

۲-۱۵-۱) معنی و مفهوم كارایی……………………………………………………………………………………………….۵۶

۲-۱۵-۲) تعاریف كارایی……………………………………………………………………………………………………….۵۷

۲-۱۶) بهره ‌وری……………………………………………………………………………………………………………………۵۸

۲-۱۷) رابطه كارایی با بهره وری و اثربخشی…………………………………………………………………………….۵۹

۲-۱۸) كارایی در نظام‌های آموزشی…………………………………………………………………………………………۶۰

۲-۱۹) كارایی درونی و كارایی بیرونی……………………………………………………………………………………..۶۱

۲-۱۹-۱) كارایی درونی………………………………………………………………………………………………………..۶۲

۲-۲۰) برنامه ‌ریزی‌های توسعه بین‌المللی………………………………………………………………………………..۶۵

۲-۲۰-۱) برنامه‌ی توسعه‌ی هزاره یا اعلامیه هزاره ……………………………………………………………………۶۵

۲-۲۰-۱-۱) آرمان و اهداف برنامه ریزی آموزشی در برنامه‌ی توسعه‌ی هزاره ……………………………..۶۷

۲-۲۰-۲) برنامه ریزی آموزش برای همه………………………………………………………………………………….۶۷

۲-۲۰-۲-۱) تاریخچه……………………………………………………………………………………………………………۶۷

۲-۲۰-۲-۲) اهداف و چارچوب برنامه ریزی در برنامه ملی آموزش برای همه…………………………….۶۹

۲-۲۰-۲-۳) تدوین برنامه آموزش برای همه………………………………………………………………………….۷۱

۲-۲۰-۲-۴) برنامه ملی آموزش برای همه در ایران…………………………………………………………………..۷۲

۲-۲۰-۲-۵) استراتژی‌ها……………………………………………………………………………………………………….۷۶

۲-۲۰-۲-۶) معرفی گروه‌های هدف برنامه در ایران…………………………………………………………………۸۰

۲-۲۰-۲-۷) برنامه آموزش برای همه از منظر برنامه توسعه ملی…………………………………………………۸۱

۲-۲۰-۲-۸) ارتباط برنامه های عمرانی و توسعه با برنامه ملی آموزش برای همه………………………….۸۳

۲-۲۰-۲-۸-۱) جایگاه برنامه ملی آموزش برای همه در برنامه چهارم…………………………………………۸۰

۲-۲۰-۲-۸-۲) جایگاه برنامه ملی آموزش برای همه در برنامه پنجم……………………………………………۸۴

۲-۲۰-۲-۸-۳) جایگاه برنامه ملی آموزش برای همه در سند برنامه راهبرد…………………………………..۸۴

۲-۲۰-۲-۸-۴) جایگاه برنامه ملی آموزش برای همه در سند تحول بنیادین…………………………………..۸۵

۲-۲۱) ارتباط بین برنامه آموزش و پرورش و برنامه توسعه ملی………………………………………………….۸۵

۲-۲۲) برنامه‌ها و اهداف دوره ابتدایی در طول برنامه در استان ………………………………………………….۸۶

۲-۲۳) قوت‌ها و ضعف‌های توسعه آموزش ابتدایی استان………………………………………………………….۸۷

۲-۲۴) تعریف شاخص آموزشی…………………………………………………………………………………………….۸۸

۲-۲۵) نشانگرهای آموزشی برنامه ملی آموزش برای همه………………………………………………………….۸۸

۲-۲۶) مروری بر تحقیقات انجام گرفته………………………………………………………………………………….۹۰

۲-۲۶-۱) پژوهش‌های داخلی………………………………………………………………………………………………۹۰

۲-۲۶-۲) تحقیقات خارجی………………………………………………………………………………………………….۹۶

 

فصل سوم: روش تحقیق

۳-۱) روش تحقیق……………………………………………………………………………………………………………….۱۰۴

۳-۲) جامعه آماری……………………………………………………………………………………………………………….۱۰۴

۳-۳) ابزار گرد آوری اطلاعات………………………………………………………………………………………………..۱۰۴

۳-۴) شیوه تجزیه و تحلیل داده‌ها و اطلاعات…………………………………………………………………………..۱۰۴

فصل چهارم: تجزیه و تحلیل یافته‌های تحقیق

۴-۱)مقدمه ………………………………………………………………………………………………………………………..۱۰۶

۴-۲)یافته‌های پژوهش ……………………………………………………………………………………………………… ۱۰۶

۴-۲-۱)تجزیه و تحلیل داده های مربوط به پرسش‌های پژوهش……………………………………………….۱۰۶

۳-۴) فرضیات تحقیق………………………………………………………………………………………………………….۱۶۷

فصل پنجم: بحث و نتیجه‌گیری

۵-۱) مقدمه ………………………………………………………………………………………………………………………..۱۷۷

۵-۲) بحث ونتیجه‌گیری از پرسش‌های پژوهش……………………………………………………………………….۱۷۷

۵-۳) نتایج کلی تحقیق ……………………………………………………………………………………………………… ۱۹۵

۵-۴) خلاصه نتایج………………………………………………………………………………………………………………۲۰۵

۵-۵) محدودیت‌های پژوهش ……………………………………………………………………………………………..۲۰۶

۵-۶) پیشنهادهای كاربردی …………………………………………………………………………………………………۲۰۸

۵-۷) موضوعات پژوهشی برای تحقیقات بعدی……………………………………………………………………..۲۰۹

فهرست منابع فارسی…………………………………………………………………………………………………………..۲۱۲

فهرست منابع لاتین……………………………………………………………………………………………………………..۲۲۱

چكیده لاتین……………………………………………………………………………………………………………………….۲۲۳

 

فهرست جداول

عنوان                                                                                                         صفحه    

جدول ۴-۱)بررسی نرخ ارتقاء بر حسب جنسیت و پایه تحصیلی                                          ۱۰۷

جدول ۴-۲) بررسی نرخ مردودی بر حسب جنسیت و پایه تحصیلی                                      ۱۱۳

جدول۴-۳) بررسی نرخ ترک تحصیل  بر حسب جنسیت و پایه تحصیلی                                 ۱۱۹

جدول۴-۴) نرخ ماندگاری، …..نسبت اتلاف وضریب کارایی                                                ۱۲۵

جدول۴-۵) بررسی نرخ ماندگاری بر اساس پایه تحصیلی                                                  ۱۲۷

جدول۴-۶) درصد فارغ التحصیلی پایه پنجم بر اساس جنسیت                                             ۱۳۰

جدول۴-۷) بررسی میانگین طول سال های تحصیل برای هر فارغ التحصیل                             ۱۳۳

جدول۴-۷) بررسی نسبت اتلاف بر اساس جنسیت                                                           ۱۳۵

جدول۴-۸) بررسی ضریب کارایی بر اساس جنسیت                                                        ۱۳۸

جدول۴-۹) تعداد و میزان رشد دانش آموزان                                                                 ۱۴۱

جدول۴-۱۰) تعداد و سهم دانش آموزان دختر و پسر                                                      ۱۴۴

جدول۴-۱۱) تعداد و سهم دانش آموزان شهری و روستایی                                                ۱۴۷

جدول۴-۱۲) تعداد و سهم دانش آموزان دولتی و غیر انتفاعی                                             ۱۵۰

جدول۴-۱۳) پوشش تحصیلی ظاهری  دانش آموزان                                                       ۱۵۳

جدول۴-۱۴) نسبت دانش آموز به معلم، میزان تحصیلات معلمان                                        ۱۵۶

جدول۴-۱۵) تراکم دانش آموز در کلاس دایر و…                                                           ۱۶۱

جدول۴-۱۶) آزمون t مقایسه میانگین نرخ ارتقا ، نرخ مردودی و نرخ ترک تحصیل                  ۱۶۷

جدول شماره ۴-۱۷: آزمون t مقایسه میانگین نسبت اتلاف و ضریب کارایی                           ۱۶۸

جدول شماره ۴-۱۸: آزمون t مقایسه میانگین نرخ فارغ التحصیلی                                        ۱۶۸

جدول شماره ۴-۱۹: آزمون t مقایسه میانگین درصد رشد و هدف برنامه                                ۱۶۹

جدول شماره۴-۲۰: آزمون t میانگین سهم دانش آموز دختر، غیر انتفاعی با  هدف برنامه             ۱۷۰

جدول شماره۴-۲۱: آزمون t مقایسه میانگین سهم دانش آموز روستایی با  هدف برنامه               ۱۷۱

جدول شماره۴-۲۲: آزمون t مقایسه میانگین پوشش تحصیلی ظاهری و هدف برنامه                 ۱۷۱

جدول شماره۴-۲۳: آزمون t مقایسه نسبت دانش آموز به معلم با هدف برنامه                          ۱۷۲

جدول شماره۴-۲۴: آزمون t مقایسه میانگین تحصیلات معلمان با هدف برنامه                         ۱۷۳

جدول شماره۴-۲۵: آزمون t مقایسه ضریب بهره برداری از کلاس فیزیکی و هدف برنامه            ۱۷۴

جدول شماره۴-۲۶: آزمون t مقایسه ضریب بهره برداری از سرانه فضای آموزشی با هدف برنامه    ۱۷۵

فهرست نمودارها

عنوان                                                                                                          صفحه

نمودار ۴-۱)بررسی نرخ ارتقاء بر حسب جنسیت و پایه تحصیلی                                         ۱۰۸

نمودار ۴-۲) بررسی نرخ مردودی بر حسب جنسیت و پایه تحصیلی                                     ۱۱۴

نمودار ۴-۳) بررسی نرخ تکرار بر حسب جنسیت و پایه تحصیلی                                        ۱۲۰

نمودار ۴-۴) بررسی نرخ ماندگاری بر اساس پایه تحصیلی                                                 ۱۲۸

نمودار ۴-۵) بررسی درصد فارغ التحصیلی پایه پنجم بر اساس جنسیت                                 ۱۳۱

نمودار ۴-۶) بررسی میانگین طول سال های تحصیل برای هر فارغ التحصیل بر اساس جنسیت     ۱۳۳

نمودار ۴-۷) بررسی نسبت اتلاف بر اساس جنسیت                                                         ۱۳۶

نمودار ۴-۸) بررسی ضریب کارایی بر اساس جنسیت                                                      ۱۳۹

نمودار ۴-۹) تعداد و میزان رشد دانش آموزان                                                                ۱۴۲

نمودار ۴-۱۰) تعداد و سهم دانش آموزان دختر و پسر                                                      ۱۴۵

نمودار ۴-۱۱) تعداد و سهم دانش آموزان شهری و روستایی                                                ۱۴۸

نمودار ۴-۱۲) تعداد و سهم دانش آموزان دولتی و غیر انتفاعی                                             ۱۵۱

نمودار ۴-۱۳) پوشش تحصیلی ظاهری  دانش آموزان                                                       ۱۵۴

نمودار ۴-۱۴) نسبت دانش آموز به معلم،                                                                     ۱۵۷

نمودار ۴-۱۵) نسبت معلم به کلاس دایر                                                                        ۱۵۹

نمودار ۴-۱۶)میزان تحصیلات معلمان                                                                          ۱۶۰

نمودار ۴-۱۷) تراکم دانش آموز در کلاس دایر                                                                ۱۶۲

نمودار۴-۱۸) تراکم کالبدی،                                                                                      ۱۶۳

نمودار۴-۱۹) سرانه فضای آموزشی                                                                            ۱۶۴

نمودار ۴-۲۰)ضریب بهره برداری از کلاس فیزیکی                                                                                                      ۱۶۵

 

 

چکیده:

برای حل معضلات آموزشی و ارتقاء کارکردهای آن، در کشورهای جهان، تفکر هسته‌های آموزش برای همه را به وجود آورد. در کنفرانس جهانی جامتین تایلند در سال ۱۹۹۰ میلادی چارچوب و شاخص‌های کیفیت نظام‌های آموزشی مشخص گردید. با توجه به عدم وجود تحقیقاتی مبنی بر سنجش کیفیت مقطع ابتدایی در استان ایلام در مقایسه با یک چارچوب بین المللی، محقق برآن شده تا پژوهشی تحت عنوان بررسی کارایی درونی آموزش ابتدایی استان ایلام طی سالهای ۸۴ تا۸۹ در مقایسه با شاخص‌های برنامه ملی آموزش برای همه(E.F.A) انجام دهد. و با دسته بندی و بررسی شاخص‌های مربوطه، میزان تحقق اهداف پیش بینی شده در برنامه استانی آموزش برای همه را مشخص نماید. این پژوهش به لحاظ هدف کاربردی و به لحاظ کنترل متغیر از نوع غیر آزمایشی است. جامعه و نمونه آماری به شیوه سرشماری انتخاب شده و شامل کلیه دانش آموزان مقطع ابتدایی استان در سال ۸۴ تا ۸۹ است. برای تحلیل داده‌ها از روشهای آمار توصیفی استفاده شده است.یافته‌های آن نشان می‌دهد که: نرخ‌های قبولی، مردودی، ترک تحصیل، ماندگاری، فارغ‌التحصیلی، میانگین طول تحصیل، نسبت اتلاف، ضریب کارایی، سهم دانش آموزان دخترو سهم دانش آموزان غیرانتفاعی، بهبود یافته است. نرخ رشد دانش آموزان ، سهم دانش آموزان روستایی کاهش و  پوشش ظاهری در مقایسه با میزان پیش بینی در سند برنامه ملی آموزش برای همه طی دوره مذکور بیشتر است که نامطلوب است. مقدار نسبت دانش آموز به معلم، تقریباً برابر با هدف برنامه است. شاخص معلم به کلاس دایر همسو با هدف برنامه است. میزان سطح تحصیلات معلمان از هدف برنامه کمتر است. تراکم دانش آموز در کلاس دایر، کمتر از هدف برنامه بوده،تراکم کالبدی، در طول برنامه بالا بوده و سرانه فضای آموزشی پایین تر از هدف است، ضریب بهره برداری از کلاس فیزیکی برابر با هدف برنامه است.

 

کلید واژه ( کارایی درونی، برنامه ملی آموزش برای همه)

  • ممقدمه:

عصری که در آن زندگی می‌کنیم عصر دگرگونی‌های متعدد و متنوع و عرصه‌ی خرد ورزی و پویایی اندیشه‌هایی است که بتوانند راه روشن گسترش و شکوفایی را فراهم آورند و تصویری گویا از آینده‌ی درخشان علم و دانش عرضه نمایند. لازمه این تلاش، تربیت انسان‌هایی است که خود به خوبی محیط پیرامونشان را بشناسند و با رویکردهای علمی روز آشنا باشند. که در این راستا آموزش و پرورش نقش خود را به عنوان عامل اساسی در سرشتن آینده افراد ایفا نموده است. زیرا آموزش و پرورش باید انسان‌ها را برای همساز شدن با تغییر و تبدیل، این خصیصه بارز هزاره‌ی سوم آماده سازد. دست یابی به آموزش و کیفیت بخشی به آن، آموزش در همه‌ی مکان‌ها و زمان‌ها و حفظ محیط زیست، بهداشت، دموکراسی، حقوق بشر و خلاصه دست یابی به حقوق انسانی همه‌ی افراد به ویژه در کشورهای عقب نگه داشته شده و در حال توسعه، سازمان بین المللی یونسکو را بر آن داشته است تا برنامه‌ی ملی آموزش برای همه [۱] را برای دستیابی انسان‌ها به موارد یاد شده تدارک ببیند و از طریق تعهدات جهانی حکومت‌ها را ملزم به تلاش در راستای این اهداف نماید.

مقطع ابتدایی پایه و شالوده‌ی نظام آموزش عمومی کشور است و افراد تحت تعلیم این مقطع در آینده کشور تاثیر شگرف خواهند داشت. در برنامه ملی آموزش برای همه، نیز اساس و مبنای برخورداری از سواد، تکمیل تحصیلات این مقطع برای افراد می‌باشد. لذا بررسی کارایی آن نیز خالی از اهمیت نخواهد بود.و تحقیق در این زمینه نتایج ذیل را درپی خواهد داشت  :

۱- نمایان ساختن جایگاه نظام آموزشی در جهان ۲- کمک کردن به پژوهندگانی که در این باب تمایل به پژوهش دارند، به طوری که به آنان این امکان را می‌دهد که با شناخت و سرعت بیشتری مصالح کار و اطلاعات مورد نیاز خود را فراهم آورند و کار تحقیق را شروع کنند و بر حسب هدف و زمینه‌ی کار، از این اطلاعات بهره گیرند. چه بسا این اطلاعات آنان را از مطالعه‌ی بعضی کتب بی نیاز کند یا به عکس به مطالعه‌ی کتاب‌های دیگر رهنمون سازد و مصالح تازه‌ای در اختیار آن‌ها بگذارد.

 

  • بیان مسئله:

درجهان امروز، آموزش و پرورش کلید رشد و توسعه‌ی کشورهاست. و این در صورتی محقق خواهد بود که به رشد و توسعه‌ی همه جانبه و از جمله به زیر ساخت‌های آن توجه شود. اولین ساختار رسمی نظام آموزش و پرورش  در کشور ما دوره یا مقطع آموزش ابتدایی می‌باشد. این سطح از آموزش، با توجه به رشد و تربیت و تکوین شخصیت انسان‌ها در دوره کودکی- ۶تا۱۰سالگی- دوره مهمی است( عصاره، ۱۳۸۶).

اهمیت این مقطع آموزشی به عنوان یک خرده سیستم، شناخت موقعیت کنونی، تعیین اهداف و ارزیابی عملکرد آن جهت سنجش موفقیت برنامه‌ها و هم چنین برنامه‌ریزی جهت افزایش اثر بخشی در آینده و کیفیت آموزشی، بر کمتر کسی پوشیده است. لذا در چند سال اخیر، کیفیت آموزشی به طور جدی در اکثر کشورهای در حال توسعه و بسیاری از کشورهای توسعه یافته مورد سؤال واقع شده است. این مسئله فقط دغدغه والدین، معلمان و کارفرمایان نبوده، بلکه سیاست گزاران و برنامه ریزان نیز نگران این مسئله هستند. این عبارت به خوبی نمایان گر مسئله و اهمیت گسترش مطالعات در خصوص کارایی نظام‌های آموزشی است و مشخص می‌سازد که این موضوع به صورت یک مسئله مهم جهانی مطرح است.

نظام آموزش و پرورش به زعم گلابی(۱۳۶۸)، در جوامع امروز به مثابه عامل اصلی و مؤثر در تحولات اقتصادی- اجتماعی وظیفه اساسی خود را بر آموزش و پرورش همه جانبه فرد و شکوفایی و رشد استعدادهای کلیه افراد جامعه و تربیت نیروی کار ماهر و متخصص و انتقال ارزش‌های فرهنگی و علمی و فنی متمرکز نموده است. از جمله اهداف کیفی نظام تعلیم و تربیت از نظر صاحب نظران (محسن پور، ۱۳۸۹)، افزایش کارایی در همه سطوح و انواع آموزش‌ها می‌باشد. پس لازم است اطلاعات و داده‌ها در این خصوص فراهم گردد و با ارائه تصویری روشن و واضح از وضع موجود نظام آموزشی، با استفاده از شاخص‌ها و معیارهای مربوط به تهیه یک برنامه توسعه، و گذراندن وضع موجود و رسیدن به وضع مطلوب اقدام کرد. با توجه به این که نظام آموزش و پرورش خیل کثیری از جمعیت کل کشور را زیر پوشش قرار می‌دهد، بدون برنامه ریزی نمی‌تواند از کارایی درونی و بیرونی برخوردار شود و در جهت بهبود بخشیدن به فعالیت‌هایش گام بردارد. از این رو به کارگیری شیوه‌های برنامه‌ریزی (مشاوران یونسکو،۱۳۷۹) امری اجتناب ناپذیر است. در این اثنا ارزیابی کارایی درونی، یکی از شیوه‌های برنامه‌ریزی است، که از طریق گردآوری داده‌های نرم و سخت در باره اثربخشی آن چه برنامه ریزی کرده‌اند، قضاوت می‌کند. آن چه باید تغییرکند و آن چه باید ادامه یابد، را مشخص می‌کند( کافمن[۲] وهمکاران، ۱۳۸۷).

مشاوران یونسکو(۱۳۷۹)، کارایی را اصطلاحی دانسته‌اند که برای توصیف داده‌ها و ستاده‌ها به کار می‌رود و اساسا” با توجه به بازده حاصل از یک نظام در مقایسه با درون داد آن محاسبه می‌شود. در تحلیل‌های نظام آموزشی علاوه بر جنبه كمّی باید جنبه‌های كیفی از جمله نحوه یادگیری و موفقیت دانش آموزان در درون نظام باید مد نظر قرار گیرد كه تلفیق این دو« كارآیی درونی نظام» نامیده می‌شود. از آن جا که نظام آموزشی اهداف کوتاه مدت و بلند مدت دارد، کارایی نظام آموزشی از نظر درونی و برونی مطرح می‌شود. کارایی درونی نظام آموزشی طی سال و در پایان مقطع آموزشی و با توجه به اهداف تعیین شده مشخص می‌شود و منظور از کارایی درونی این است که دریابیم با توجه به امکانات، منابع و مدت زمانی که برای تحصیل دانش آموزان در هر پایه تحصیلی در نظر گرفته شده است، نحوه‌ی عبور دانش آموزان به چه صورت است، و از لحاظ اقتصادی چه تاثیری بر بازده نظام آموزشی دارد. برای سنجش کارایی نظام آموزشی از شاخص‌های گوناگون استفاده می‌شود. صراف اسماعیلی(۱۳۷۱)، شاخص را میزانی می‌داند که اگر در تصمیم گیری، برنامه ریزی، اجرا، نظارت و ارزشیابی مورد توجه قرار نگیرد باعث از هم پاشیدگی برنامه ریزی می‌گردد.

با وجود پیشرفت‌هایی که نظام‌های آموزشی در دهه‌های پایانی قرن بیستم در توسعه فعالیت‌هایشان و تحت پوشش بردن لازم التعلیم‌ها و واجدین شرایط استفاده از خدمات آموزشی داشته‌اند، شاخص‌ها یا نشانگرهایی که حاکی از عملکرد فعالیت‌های آموزشی می‌باشند، در حوزه‌های برابری فرصت‌های دستیابی به آموزش، وضعیت سواد، کیفیت آموزش، آموزش‌های مادام العمرو… وضعیت نگران کننده‌ای را به ویژه در کشورهای در حال توسعه نشان می‌دهند. آسیب شناسی نظام‌های آموزشی( موسوی، ۱۳۸۳) به منظور بررسی عوامل به وجود آورنده‌ی این وضعیت حاکی از آن است که مهم‌ترین عامل، حاشیه‌ای شدن فعالیت‌های آموزشی در مقایسه با فعالیت‌های اقتصادی و صنعتی است. هم چنین ایجاد تغییرات قابل توجه در نشانگرهای آموزشی(حتی در کشورهای توسعه یافته) نیز مستلزم تغییر برخی زیر ساخت‌های عملکردی نظام‌های آموزشی و فعالیت‌های مربوط به آن می‌باشد.

بدین ترتیب عمده کردن مسائل آموزش و پرورش و ضرورت بسیج امکانات عمومی یک کشور برای حل معضلات آموزشی و ارتقاء کارکردهای آن، تفکرایجاد هسته‌های آموزش برای همه را به وجود آورد و تمامی کشورهای عضو یونسکو متعهد شدند تا در زمینه توجه به گروه‌های هدف، فعالیت‌های آموزشی و ارتقاء کیفیت فعالیت‌ها همکاری نمایند. براین اساس کنفرانس آموزش برای همه در سال  ۱۳۶۹ (۱۹۹۰میلادی) در جامتین تایلند به همت پنج سازمان بین المللی یونسکو[۳]، یونیسف[۴]، صندوق جمعیت سازمان ملل[۵]، بانک جهانی[۶] و برنامه عمران ملل متحد[۷] با هدف گسترش سواد در جهان، افزایش فرصت‌های یادگیری برای همگان و بهبود کیفیت یادگیری برگزار شد و شاخص‌هایی نیز برای آن تعیین گردید. سپس در اردیبهشت ۱۳۷۹ مصادف با۲۰۰۰ میلادی در داکارسنگال، سران و وزیران آموزش و پرورش کشورها، جملگی متعهد شدند که با بسیج تمامی توان خود، در راه دست یابی به اهداف این اعلامیه بکوشند و تا سال ۱۳۹۴(۲۰۱۵میلادی) تمامی مفاد آن را در کشورهای خود جامه‌ی عمل بپوشانند (سند ملی آموزش برای همه،۸۳).

تعداد صفحه : ۲۶۳

قیمت ۱۴۷۰۰ تومان

بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد

و در ضمن فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال می شود.

پشتیبانی سایت :        ****       merisa.jami@gmail.com

در صورتی که مشکلی با پرداخت آنلاین دارید می توانید مبلغ مورد نظر برای هر فایل را کارت به کارت کرده و فایل درخواستی و اطلاعات واریز را به ایمیل ما ارسال کنید تا فایل را از طریق ایمیل دریافت کنید.

***  *** ***

سایت پتروس کاملترین بانک دانلود پایان نامه ، پروپوزال ، پروژه دانشجویی و گزارش سمینار با هزاران فایل پایان نامه و پروپوزال آماده دانشجویی با فرمت word و پسوند doc قابل ویرایش کارشناسی ارشد با امکان دانلود رایگان پروپوزالها و پایان نامه ها امکان خرید پایان نامه را برای دانشجویان و محققان محترم برای استفاده در تحقیقات فراهم نموده است. سایت پتروس یکی از  کاملترین و بزرگ ترین سایت های فروش پایان نامه آماده می باشد شما در سایت پتروس امکان دانلود پروژه دانشجویی ، دانلود پروپزال و همچنین دانلود پایان نامه را خواهید داشت. در صورتی که به دنبال پایان نامه و پورپوزال دانشجویی خاصی می گردید می توانید در باکس زیر کلمه کلیدی خود را وارد نمایید :
[do_widget id=search-3]