دانلود پایان نامه ارشد : شناسایی و بررسی مؤلفه های مؤثر بر توسعه صنعت گردشگری

متن کامل پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته : مدیریت

گرایش :  بازاریابی

عنوان : شناسایی و بررسی مؤلفه های مؤثر بر توسعه صنعت گردشگری

دانشگاه آزاد اسلامی

واحد علوم و تحقیقات ایـلام

گروه مدیریت

                        

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته مدیریت بازرگانی(M.A)

گرایش: بازاریابی

 

عنوان:

شناسایی و بررسی مؤلفه­های مؤثر بر توسعه صنعت گردشگری

مورد مطالعه: استان ایلام

 

استاد راهنما:

دکتر محمد تابان

 

استاد مشاور:

دکتر اردشیر شیری

 

تابستان ۱۳۹۳

(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)

تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :

(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)

فهرست مطالب

عنوان                                                صفحه

چكیده ۱

 

فصل اول: کلیات تحقیق

۱-۱٫ مقدمه ۳

۲-۲٫ بیان مسأله تحقیق ۴

۱-۳٫ اهمیت و ضرورت انجام تحقیق ۵

۱-۴٫ جنبه جدید بودن و نوآوری در تحقیق ۵

۱-۵٫ اهداف مشخص تحقیق ۶

۱-۶٫ بهره‏وران پژوهش ۶

۱-۷٫ سؤالات تحقیق ۷

۱-۸٫ قلمرو تحقیق ۷

۱-۹٫ روش تحقیق ۷

۱-۱۰٫ متغیرهای تحقیق ۷

۱-۱۱٫ تعریف متغیرها ۸

۱-۱۱-۱٫ تعریف مفهومی متغیرها ۸

۱-۱۱-۲٫ تعریف عملیاتی متغیرها ۹

 

فصل دوم: ادبیات تحقیق

۲-۱٫ مقدمه ۱۱

۲-۲٫ گردشگری و دیگر تعاریف در صنعت جهانگردی ۱۲

۲-۳٫ انگیزه‌های جهانگردی ۱۵

۲-۴٫ انواع جهانگردی ۱۵

۲-۴-۱٫ جهانگردی از نظر سن: ۱۵

۲-۴-۲٫ جهانگردی از نظر قصد مسافرت ۱۶

۲-۴-۳٫ جهانگردی از نظر نحوه مسافرت ۱۶

۲-۵٫ جاذبه‌های جهانگردی ۱۷

۲-۶٫ عوامل مؤثر بر رونق صنعت گردشگری ۲۰

۲-۷٫ موانع توسعه صنعت گردشگری ۲۲

۲-۷-۱٫ موانع زیربنایی ۲۲

۲-۷-۲٫ موانع روبنایی ۲۳

۲-۸٫ مدلهای گردشگری ۲۴

۲-۹٫ اثرات جهانگردی و حضور توریست در کشور ۳۴

۲-۱۰٫ اشتغال و جهانگردی ۳۶

۲-۱۱٫ نقش صنعت توریسم در توسعه اقتصادی و اجتماعی ۳۸

۲-۱۲٫ امنیت و تأثیر جهانگردی بر آن ۴۰

۲-۱۳٫ جایگاه گردشگری در سند چشم انداز ۲۰ ساله گردشگری ۴۰

۲-۱۴٫ گردشگری در ایران ۴۱

۲-۱۵٫ تحلیفی بر ورود گردشگر بین المللی به ایران طی سال ۴۸ تا ۸۳ ۴۲

۲-۱۶٫ علل توسعه نیافتگی صنعت گردشگری در ایران ۴۴

۲-۱۷٫ چگونگی وضعیت ورود جهانگردان غیر مسلمان به ایران ۴۷

۲-۱۸٫ درباره سازمان جهانی جهانگردی ۵۲

۲-۱۸-۱٫ مهمترین زمینه های فعالیت سازمان جهانی جهانگردی ۵۲

۲-۱۸-۲٫ برنامههای عمومی کار سازمان جهانی جهانگردی ۵۳

۲-۱۸-۳٫ ارکان سازمان جهانی جهانگردی ۵۳

۲-۱۹٫ آشنایی اجمالی با جاذبههای گردشگری استان ایلام ۵۳

۲-۲۰٫ چارچوب نظری پژوهش: ۵۶

۲-۲۱٫ مرور ادبیات و سوابق مربوطه ۵۷

۲-۲۱-۱٫ پیشینه داخلی ۵۷

۲-۲۱-۲٫ پیشینه خارجی ۵۸

۲-۲۲٫  جمع بندی ۵۹

 

فصل سوم: روش ‌شناسی تحقیق

۳-۱٫ مقدمه ۶۱

۳-۲٫ جهت گیری پژوهش ۶۱

۳-۳٫ روش دلفی ۶۲

۳-۳-۱٫ هدف فن دلفی ۶۲

۳-۴٫ تشكیل و تركیب پانل ۶۳

۳-۴-۱٫ فرآیند پژوهش ۶۴

۳-۵٫ مقیاس اتفاق نظر ۶۵

۳-۶٫ جامعه آماری ۶۶

۳-۷٫ روشهای گردآوری اطلاعات ۶۷

۳-۸٫ ابزار گردآوری اطلاعات ۶۷

۳-۸-۱٫ پرسشنامه ۶۷

۳-۸-۱-۱٫ اجزای پرسشنامه ۶۸

۳-۸-۱-۲٫ روایی پرسشنامه ۶۹

۳-۸-۱-۳٫ پایایی ۷۰

۳-۹٫  آزمونهای مورد استفاده ۷۱

۳-۱۰٫  نرم افزارهای مورد استفاده ۷۲

۳-۱۱٫ خلاصه فصل ۷۲

 

فصل چهارم: تجزیه وتحلیل داده ها

۴-۱٫ مقدمه ۷۴

۴-۲٫ بخش اول: آمار توصیفی ۷۵

۴-۲-۱٫ مطالعات جمعیت شناختی نمونه مورد مطالعه ۷۵

۴-۲-۲٫ مطالعه توصیفی نمونه آماری با توجه به متغیر جنسیت ۷۵

۴-۲-۳٫ مطالعه توصیفی نمونه آماری با توجه به متغیر سن ۷۶

۴-۲-۴٫ مطالعه توصیفی نمونه آماری با توجه به متغیر میزان تحصیلات ۷۷

۴-۲-۵٫ مطالعه توصیفی نمونه آماری با توجه به متغیر رشته تحصیلی ۷۸

۴-۲-۶٫ مطالعه توصیفی نمونه آماری با توجه به متغیر تجربه كاری ۷۹

۴-۳٫ بخش دوم ۸۰

۴-۴٫ نتایج روش دلفی ۸۰

۴-۴-۱٫ نتایج دور اول روش دلفی ۸۰

۴-۴-۲٫ نتایج دور دوم روش دلفی ۸۳

۴-۴-۳٫ نتایج دور سوم روش دلفی ۸۶

۴-۵٫ بخش سوم: آمار استنباطی ۸۹

۴-۶٫ افزایش مشارکت بخش خصوصی ۸۹

۴-۶-۱٫ آزمون نرمال بودن (كولموگروف اسمیرنوف) برای مؤلفه افزایش مشارکت بخش خصوصی ۸۹

۴-۶-۲٫ تجزیه و تحلیل معنی داری افزایش مشارکت بخش خصوصی ۹۰

۴-۷٫ افزایش بازاریابی و تبلیغات ۹۰

۴-۷-۱٫ آزمون نرمال بودن (كولموگروف اسمیرنوف) برای مؤلفه افزایش بازاریابی و تبلیغات ۹۱

۴-۷-۲٫ تجزیه و تحلیل معنی داری افزایش بازاریابی و تبلیغات ۹۱

۴-۸٫  توسعه امکانات زیر ساخت ۹۲

۴-۸-۱٫ آزمون نرمال بودن (كولموگروف اسمیرنوف) برای مؤلفه توسعه امکانات زیر ساخت ۹۲

۴-۸-۲٫ تجزیه و تحلیل معنی داری توسعه امکانات زیر ساخت ۹۳

۴-۹٫ افزایش سطح تصمیمگیری مدیریت ۹۳

۴-۹-۱٫ آزمون نرمال بودن (كولموگروف اسمیرنوف) برای مؤلفه افزایش سطح تصمیمگیری مدیریت ۹۴

۴-۹-۲٫ تجزیه و تحلیل معنی داری افزایش سطح تصمیمگیری مدیریت ۹۴

۴-۱۰٫ تقویت مسائل  فرهنگی و آموزشی ۹۵

۴-۱۰-۱٫ آزمون نرمال بودن (كولموگروف اسمیرنوف) برای مؤلفه تقویت مسائل  فرهنگی و آموزشی ۹۵

۴-۱۰-۲٫ تجزیه و تحلیل معنی داری تقویت مسائل  فرهنگی و آموزشی ۹۶

۴-۱۱٫ رتبه بندی مؤلفه‌های تحقیق ۹۶

۴-۱۲٫ تحلیل عاملی اکتشافی ۹۷

۴-۱۲-۱٫ تحلیل عاملی اکتشافی برای شاخصهای افزایش مشارکت بخش خصوصی ۱۰۰

۴-۱۲-۲٫ تحلیل عاملی اکتشافی برای شاخصهای مربوط به مؤلفه افزایش بازاریابی و تبلیغات ۱۰۳

۴-۱۲-۳٫ تحلیل عاملی اکتشافی برای شاخصهای مؤلفه‌ی توسعه امکانات زیر ساخت ۱۰۶

۴-۱۲-۴٫ تحلیل عاملی اکتشافی برای شاخص‌های مؤلفهی افزایش سطح تصمیم گیری مدیریت ۱۰۹

۴-۱۲-۵٫ تحلیل عاملی اکتشافی برای شاخصهای مؤلفه تقویت مسائل  فرهنگی و آموزشی ۱۱۲

۴- ۱۳٫ مدل مفهومی تحقیق ۱۱۵

۴-۱۳- خلاصه فصل چهارم ۱۱۷

 

فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری

۵-۱٫ مقدمه ۱۱۹

۵-۲٫ خلاصه پژوهش ۱۱۹

۵-۳٫ نتایج حاصل از سؤالات پژوهش ۱۲۰

۵-۴٫ یافته‌های تحقیق ۱۲۱

۵-۴-۱٫ یافته‌های حاصل از تکنیک دلفی ۱۲۱

۵-۴-۲٫ یافته‌های حاصل از بخش آمار استنباطی تحقیق ۱۲۳

۵-۴-۲-۱٫ نتایج حاصل از آزمونهای تی تک نمونه ای ۱۲۴

۵-۴-۲-۲٫ نتایج حاصل از تحلیل عاملی اکتشافی ۱۲۵

۵-۵٫ پیشنهادهای کاربردی به مراکز تصمیم گیرنده در امور صنعت گردشگری استان با توجه به نتایج حاصل از پژوهش ۱۲۸

۵- ۶٫ پیشنهادها به سایر پژوهشگران ۱۲۹

۵-۷٫ محدودیتهای تحقیق ۱۲۹

۵-۸-  خلاصه فصل ۱۳۰

منابع و مآخذ ۱۳۱

پیوست ۱۳۳

چكیده انگلیسی ۱۴۵

 

 فهرست جدول‌ها

عنوان                                                صفحه

 

جدول ۱-۱: بهره وران پژوهش ۶

جدول ۳-۱: تاریخ توزیع و گردآوری پرسشنامه‌ها ۶۴

جدول ۳-۲: تفسیر مقادیر گوناگون ضریب هماهنگی كندال ۶۴

جدول ۳-۳: طیف لیکرت ۶۸

جدول ۳-۴: سؤالات پرسشنامه ۶۸

جدول ۳-۵: آماره پایایی ۷۱

جدول ۴-۱: نتایج دور اول روش دلفی: دربارة عوامل کلیدی و مؤثر بر صنعت گردشگری استان ایلام – دور اول دلفی ۸۱

جدول۴-۲: نتایج دور دوم روش دلفی: دربارة عوامل کلیدی و موثر بر توسعه صنعت گردشگری ایلام پس از حذف شاخصهای با میانگین پایین ـ دور دوم دلفی ۸۴

جدول۴-۳: نتایج دور سوم روش دلفی: دربارة عوامل کلیدی و موثر بر توسعه صنعت گردشگری ایلام ـ دور سوم دلفی ۸۷

جدول ۴-۴: نتایج آزمون کولموگروف اسمیرنوف برای مؤلفه افزایشمشارکت بخش خصوصی ۸۹

جدول ۴-۵: نتایج آزمون تی تک نمونه ای برای مؤلفه افزایش مشارکت بخش خصوصی ۹۰

جدول ۴-۶: نتایج آزمو کولموگروف اسمیرنوف برای مؤلفه افزایش بازاریابی و تبلیغات ۹۱

جدول۴-۷: نتایج آزمون تی تک نمونه ای برای مؤلفه افزایش بازاریابی و تبلیغات ۹۱

جدول ۴-۸: نتایج آزمون کولموگروف اسمیرنوف برای مؤلفه توسعه امکانات زیر ساخت ۹۲

جدول ۴-۹: نتایج آزمون تی تک نمونه ای برای مؤلفه توسعه امکانات زیر ساخت ۹۳

جدول ۴-۱۰: نتایج آزمون کولموگروف اسمیرنوف برای مؤلفه افزایش سطح تصمیمگیری مدیریت ۹۴

جدول ۴-۱۱: نتایج آزمون تی تک نمونه ای برای مؤلفه افزایش سطح تصمیمگیری مدیریت ۹۴

جدول ۴-۱۲: نتایج آزمون کولموگروف- اسمیرنوف برای مؤلفه تقویت مسائل  فرهنگی و آموزشی ۹۵

جدول ۴-۱۳: نتایج آزمون تی تک نمونه ای برای مؤلفه تقویت مسائل  فرهنگی و آموزشی ۹۶

جدول ۴-۱۴: رتبه بندی مؤلفه های پنج گانه تحقیق ۹۷

جدول ۴-۱۵: مقدار KMO و مقدار ضریب بارتلت و سطح معنی داری مؤلفه های پنج گانه تحقیق ۹۹

جدول ۴-۱۶: عوامل استخراج شده مربوط به مولفه افزایش مشارکت بخش خصوصی ۱۰۰

جدول ۴-۱۷: متغیرهای مربوط به هر یک از عامل‌ها و میزان ضرایب بدست آمده از ماتریس دوران یافته ۱۰۱

جدول۴-۱۸: عوامل استخراج شده مربوط به مؤلفه افزایش بازاریابی و تبلیغات ۱۰۳

جدول ۴-۱۹: متغیرهای مربوط به هر یک از عامل‌ها و میزان ضرایب بدست آمده از ماتریس دوران یافته ۱۰۴

جدول۴-۲۰: عوامل استخراج شده مربوط به مولفه توسعه امکانات زیر ساخت ۱۰۶

جدول ۴-۲۱: متغیرهای مربوط به هر یک از عامل‌ها و میزان ضرایب بدست آمده از ماتریس دوران یافته ۱۰۷

جدول ۴-۲۲: عوامل استخراج شده مربوط به مولفه افزایش سطح تصمیم گیری مدیریت ۱۰۹

جدول ۴-۲۳: متغیرهای مربوط به هر یک از عامل‌ها و میزان ضرایب بدست آمده از ماتریس دوران یافته ۱۱۰

جدول ۴-۲۴: عوامل استخراج شده مربوط به مولفه تقویت مسائل فرهنگی و آموزشی ۱۱۲

جدول ۴-۲۵: متغیرهای مربوط به هر یک از عامل‌ها و میزان ضرایب بدست آمده از ماتریس دوران یافته ۱۱۳

جدول ۴-۱۶: مؤلفه ها و شاخصهای اساسی تحقیق ۱۱۶

جدول ۵-۱: رتبه بندی مؤلفه‌های پنج گانه تحقیق ۱۲۱

جدول ۵-۲: آمار استنباطی آزمون تی هر یک از متغیرهای تحقیق ۱۲۴

جدول ۵-۳: عوامل استخراج شده مربوط به مولفه افزایش مشارکت بخش خصوصی ۱۲۵

جدول ۵-۴: عوامل استخراج شده مربوط به مولفه افزایش بازاریابی و تبلیغات ۱۲۶

جدول ۵-۵: عوامل استخراج شده مربوط به مولفه توسعه امکانات زیرساخت ۱۲۶

جدول ۵-۶: عوامل استخراج شده مربوط به مولفه افزایش سطح تصمیم گیری مدیریت ۱۲۷

جدول ۵-۷: عوامل استخراج شده مربوط به مولفه تقویت مسائل  فرهنگی و آموزشی ۱۲۷

 

 

 

فهرست نمودارها

عنوان                                                صفحه

 

نمودار ۴-۱: توزیع فراوانی نمونه آماری از نظر جنسیت ۷۵

نمودار ۴-۲: توزیع فراوانی نمونه آماری از نظر سن ۷۶

نمودار۴-۳: توزیع فراوانی نمونه آماری از نظر میزان تحصیلات ۷۷

نمودار۴-۴: توزیع فراوانی نمونه آماری از نظر رشته تحصیلی ۷۸

نمودار ۴-۵: توزیع فراوانی نمونه آماری از نظر تجربه كاری ۷۹

نمودار۴-۶: نمودار تغییرات مقادیر ویژه را در ارتباط با عامل‌ها ۱۰۲

نمودار۴-۷: پراكنش متغیرهای مورد بررسی نسبت به عامل‌های اول، دوم و سوم ۱۰۲

نمودار۴-۸: تغییرات مقادیر ویژه را در ارتباط با عامل ها ۱۰۵

نمودار۴-۹: پراكنش متغیرهای مورد بررسی نسبت به عامل‌های اول، دوم و سوم ۱۰۵

نمودار۴-۱۰: تغییرات مقادیر ویژه را در ارتباط با عامل‌ها ۱۰۸

نمودار ۴-۱۱: نمودار پراكنش متغیرهای مورد بررسی نسبت به عامل‌های اول، دوم و سوم ۱۰۸

نمودار۴-۱۲: تغییرات مقادیر ویژه را در ارتباط با عامل‌ها ۱۱۱

نمودار ۴-۱۳: پراكنش متغیرهای مورد بررسی نسبت به عامل‌های اول، دوم و سوم ۱۱۱

نمودار۴-۱۴: تغییرات مقادیر ویژه را در ارتباط با عامل‌ها ۱۱۴

نمودار ۴-۱۵: پراكنش متغیرهای مورد بررسی نسبت به عامل‌های اول، دوم و سوم ۱۱۴

 

فهرست شكل‌ها

عنوان                                                صفحه

 

شکل۲-۱٫ دسته بندی انواع جاذبه‌های گردشگری ۱۷

شکل ۲- ۲٫ طبقه بندی مدلهای گردشگری ۲۵

شکل۲-۳٫ مدل سیستم های ترکیبی برای برنامه ریزی و نظریه های گردشگری ۲۶

شکل۲-۴٫ عناصر سیستم گردشگری (سازمان جهانی گردشگری) ۲۷

شکل ۲-۵٫ چرخه مستقیم دو سویه گردشگری به عنوان سیستم گردشگری کل ۲۸

شکل۲- ۶٫ سیستم گردشگری (ناحیه محور مسافر، مبدا و مقصد گردشگر)– مدل لیپر ۲۹

شکل ۲-۷٫ سیستم گردشگری ۳۰

شکل ۲- ۸٫ دیدگاه بریونز، تجیدا و مورالس ۳۱

شکل ۲-۹٫ سیستم گردشگری (مدل كاسپار) ۳۲

شکل۲-۱۰٫ سیستم گردشگری، چشم انداز محیطی(دیدگاه هولدن) ۳۳

شکل ۲-۱۱٫ چارچوب نظری پژوهش ۵۶

شکل ۴-۱: مدل مفهومی پژوهش ۱۱۵

شکل ۵-۱: مدل مفهومی ۱۲۳

 

 

چکیده:

 امروزه ﺻﻨﻌﺖ گردشگری ﺑﻌﻨﻮان ﯾﮑﯽ از ﭘﯿﺸﺮوﺗﺮﯾﻦ ﺻﻨﺎﯾﻊ ﺟﻬﺎن و ﺑﻌﻨﻮان ﻧﯿﺮوی ﻗﻮی اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ، ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ و اﻗﺘﺼﺎدی، ﺗﻮاﻧﺎﯾﯽ ﺷﮑﻞدﻫﯽ و دﮔﺮﮔﻮﻧﯽ ﺟﻮاﻣﻊ ﺑﺸﺮی را دارا اﺳﺖ و از اﯾﻨﺮو ﻣﺴﺌﻠﻪ توسعه صنعت گردشگری ﻧﯿﺰ از اﻫﻤﯿﺖ ویژه­ای ﺑﺮﺧﻮردار اﺳﺖ. پژوهش حاضر با هدف شناسایی و بررسی عوامل مؤثر بر توسعه صنعت گردشگری استان ایلام انجام شده. روش پژوهش پیمایشی که جامعه آماری آن را در بخش اول (تحلیل دلفی)، خبرگان و در بخش دوم (آمار استنباطی)، کلیه کارکنان و مدیران در مراکز خصوصی و دلتی تصمیم­گیرنده درباره صنعت گردشگری استان (سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، شهرداری­های استان، هتل­ها و مهمانسراها و اساتید دانشگاهی) تشکیل داده است. تعداد نمونه آماری در بخش اول ۲۰ نفر و در بخش دوم جامعه آماری برابر با تعداد ۱۷۴نفر می­باشد که به علت محدودیت از روش سرشماری استفاده شده است، پرسشنامه کمی تحقیق به صورت تصادفی طبقه­ای ساده، در میان این افراد توزیع و جمع آوری شد. جهت تجزیه وتحلیل یافته‌ها از ضریب هماهنگی کندال، تحلیل عاملی اکتشافی، آزمون تی تک نمونه­ای و آزمون رتبه­ای فریدمن استفاده شده. یافته­ها نشان دادند که پنج مؤلفه­ی (افزایش سطح تصمیم­گیری مدیریت، تقویت مسائل فرهنگی و آموزشی، توسعه امکانات زیر ساخت­، افزایش بازاریابی و تبلیغات و افزایش مشارکت بخش خصوصی) در توسعه صنعت گردشگری استان ایلام نقش دارند.

 

کلید واژه­ها: توسعه صنعت گردشگری، توریسم، روش تحقیق پیمایشی، استان ایلام.

 

 

 

فصل اول:

کلیات تحقیق

 

 

۱-۱٫ مقدمه

در سال‌های اخیر، صنعت گردشگری در جایگاه صنعتی نوپا اثر فراوانی بر وضعیت اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جهان داشته است. اهمیت صنعت گردشگری در سطح بین‌المللی، از لحاظ تعداد گردشگران و هم از لحاظ درآمد ارزی همواره و به‌طور بی‌سابقه‌ای در حال افزایش بوده است و پیش‎بینی می‌شود تا سال۲۰۲۰ سالیانه بیش از یک میلیارد و نیم جهانگرد در سراسر جهان سفر کنند. از این‌رو بسیاری از کشورها در رقابت نزدیک و فشرده، در پی افزایش بیش از پیش، منافع و عواید خود از این فعالیت بین‌المللی‌ هستند (اسماعیل پور، ۱۳۹۰).

در کشور ما نیز باید برای توسعه این صنعت و استفاده کامل از فرصت‌های ناشی از ظرفیت موجود برنامه‌ریزی شود. اما این صنعت در ایران به علت پاره‌ای از موانع اقتصادی و زیرساختی مانند: توجه ویژه به درآمدهای نفتی، ناكارامدی زیرساخت‌های اقتصادی گردشگری، ضعف سامانه حمل‌ و نقل كشور و مشكل‌های تأسیسات اقامتی و بهداشتی و … نمی‌تواند به‌ صورت یک صنعت پردرآمد جایگاه مناسبی برای خود در کشور به دست آورد (افشار زاده و همکاران، ۱۳۹۰).

سند چشم انداز بیست ساله گردشگری کشور (به عنوان سند بالا دستی تمام برنامه­های گردشگری کشور)، دورنمای روشنی برای رسیدن به جایگاه برتر کشور را نشان می­دهد، اما امروزه شاهد عقب ماندگی صنعت گردشگری در کشور و به طور خاص در استان ایلام می­باشیم و این نیاز احساس می­شود که از منظری متفاوت تر از آنچه که تا امروز به گردشگری ایلام نگریسته می­شده­، دیده شوند، لذا در این پژوهش محقق سعی دارد از منظر شناسایی عوامل تأثیرگذار بر توسعه صنعت گردشگری به استان ایلام بنگرد و سپس با بررسی آنها در رابطه با بهبود نقاط ضعف و تقویت نقاط قوت پیشنهاداتی را به مسؤلان ارائه دهد.

۲-۲٫ بیان مسأله تحقیق

امروزه گردشگری یکی از اقتصادی ترین فعالیت­ها در چرخه کشورها و استانها به خصوص از جهت اشتغال و رونق منطقه ای تلقی می شود که علاوه بر آن دارای مزایای ارتباطی، سیاسی و فرهنگی خاصی است (استیگیتز[۱]، ۱۳۸۶)، به همین دلیل در اغلب نقاط جهان که دارای میراث فرهنگی غنی و نیز مناطق طبیعی هستند از این فعالیت به منزله ابزاری راهبردی در جهت توسعه اقتصادی استفاده می کنند.

همچنین در مسئله گردشگری یکی از عوامل مهم وجود افراد خارجی است که توریست[۲] نامیده می شود و با ورود خود، باعث ایجاد رونق اقتصادی ارتباطی و فرهنگی می شود، که باید با برنامه ریزی درست و آگاهانه ورود این افراد را به استان هر چه بیشتر توسعه داد (کاظمی، ۱۳۸۹).

اما در استان ایلام، علی رغم داشتن استعدادهای فراوان، وجود منابع عظیم گردشگری، جاذبه های فرهنگی و طبیعی چنانکه شایسته است، نتوانسته در زمینه بهره گیری از درآمدها و ورودی های گردشگری در عرصه کشوری و بین الملل به جایگاه در خور مقام خود دست یابد. که می توان علت این وضعیت را نشناختن عوامل تاثیر گذار بر توسعه این صنعت (مانند تقویت زیر ساخت­ها، افزایش مشارکت بخش خصوصی، تقویت مسایل فرهنگی و آموزشی و …) نامید. که در پژوهش حاضر با بررسی پیشینه پژوهش و نظرسنجی از خبرگان، اساتید راهنما و مشاور تمامی عوامل تاثیر گذار بر توسعه صنعت توریسم[۳] استان شناسایی و مورد بررسی قرار خواهند گرفت.

در مجموع هرچند ادبیات مربوط به صنعت گردشگری جذاب بوده و تقریبا كارهایی انجام شده، اما تاكنون پیرامون شناسایی و بررسی عوامل مؤثر بر توسعه صنعت گردشگری استان ایلام  در جهت توسعه استان و اولویت بندی این جاذبه های گردشگری تحقیقات میدانی صورت نگرفته است، و از این حیث استان ایلام دنباله رو استانهای رقیب خود در سطح ملی است. محقق این ضعف­های عقب ماندگی، توسعه نیافتگی و… حاكم بر صنعت گردشگری استان ایلام را به عنوان مسائل مهم مد نظر قرار داده و در طی این مطالعه در صدد است که با بررسی اسناد و مطالعه کافی، این مشکلات را بررسی و ضمن تلاش برای اکتشاف زوایای مختلف موضوع راه حل ها و پیشنهادهای مناسب را ارائه نماید. البته اهمیت روزافزون صنعت گردشگری محقق را به پژوهش، این مساله اساسی که “مهمترین مؤلفه­های تأثیرگذار بر توسعه صنعت گردشگری در استان ایلام کدامند و در چه وضعیتی قرار دارند” وادار کرده است.

[۱] .Staginess

[۲] . Tourist

[۳] . Tourism Industry

تعداد صفحه : ۱۷۱

قیمت ۱۴۷۰۰ تومان

بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد

و در ضمن فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال می شود.

پشتیبانی سایت :        ****       merisa.jami@gmail.com

در صورتی که مشکلی با پرداخت آنلاین دارید می توانید مبلغ مورد نظر برای هر فایل را کارت به کارت کرده و فایل درخواستی و اطلاعات واریز را به ایمیل ما ارسال کنید تا فایل را از طریق ایمیل دریافت کنید.

***  *** ***

سایت پتروس کاملترین بانک دانلود پایان نامه ، پروپوزال ، پروژه دانشجویی و گزارش سمینار با هزاران فایل پایان نامه و پروپوزال آماده دانشجویی با فرمت word و پسوند doc قابل ویرایش کارشناسی ارشد با امکان دانلود رایگان پروپوزالها و پایان نامه ها امکان خرید پایان نامه را برای دانشجویان و محققان محترم برای استفاده در تحقیقات فراهم نموده است. سایت پتروس یکی از  کاملترین و بزرگ ترین سایت های فروش پایان نامه آماده می باشد شما در سایت پتروس امکان دانلود پروژه دانشجویی ، دانلود پروپزال و همچنین دانلود پایان نامه را خواهید داشت. در صورتی که به دنبال پایان نامه و پورپوزال دانشجویی خاصی می گردید می توانید در باکس زیر کلمه کلیدی خود را وارد نمایید :
[do_widget id=search-3]