دانلود پایان نامه ارشد:بررسی شرایط مناسب فضاهای آموزشی و فرهنگی همساز با اقلیم (مطالعه موردی: شهر لنگرود)

متن کامل پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته :جغرافیا

گرایش : اقلیم شناسی در برنامه ریزی محیطی

عنوان : بررسی شرایط مناسب فضاهای آموزشی و فرهنگی همساز با اقلیم

(مطالعه موردی: شهر لنگرود)

 

دانشگاه آزاد اسلامی

 واحد رشت

دانشکده علوم انسانی

گروه آموزشی جغرافیا

پایاننامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد                                                                          رشته: جغرافیای طبیعی        گرایش: اقلیم شناسی در برنامه ریزی محیطی

 

عنوان:

بررسی شرایط مناسب فضاهای آموزشی و فرهنگی همساز با اقلیم

(مطالعه موردی: شهر لنگرود)

 

 

استاد راهنما:

دکتر بهمن رمضانی گورابی

۱۳۹۳-۱۳۹۲

(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)

تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :

(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)

فهرست مطالب

عنوان                                                                                                        صفحه

چکیده ۱

مقدمه ۲

فصل اول: کلیات تحقیق

۱-۱ بیان مساله ۳

۱-۲ هدف و انگیزه پژوهش.. ۵

۱-۲-۱ انگیزه پژوهش.. ۵

۱-۲-۲  اهداف تحقیق. ۵

۱-۳  فرضیه های تحقیق. ۶

۱-۴  روش تحقیق. ۷

۱-۴-۱  ابزار گردآوری اطلاعات. ۷

۱-۴-۲ روش تجزیه و تحلیل اطلاعات. ۸

۱-۵ جامعه آماری. ۸

۱-۶ شاخص های اقلیمی عمده پیشنهادی. ۸

۱-۷ محدودیت ها ۸

۱-۸  واژه ها و مفاهیم. ۹

فصل دوم: مرور منابع، ادبیات تحقیق و پیشینه تحقیق

۲-۱ برنامه ریزی فضاهای آموزشی.. ۱۱

۲-۲ فضاهای آموزشی.. ۱۳

۲-۲-۱ مطلوبیت زمین مدرسه ۱۳

۲-۳ ساختمان مدرسه ۱۴

۲-۴ ویژگی های کلاس درس.. ۱۴

۲-۴-۱ بررسی نور طبیعی.. ۱۴

۲-۴-۲ رنگ.. ۱۵

۲-۴-۳ جایگاه معلم. ۱۵

۲-۴-۴ میز و نیمکت. ۱۵

۲-۵ نام مدرسه ۱۵

۲-۶ تابلو ها و کتیبه ها ۱۶

۲-۷  درب ورودی. ۱۶

۲-۸  ضوابط مکان یابی و ساختن محیط های آموزشی.. ۱۶

۲-۸-۱ دسترسی.. ۱۶

۲-۸-۲ آسایش محیطی.. ۱۶

۲-۸-۲-۱ نور ۱۷

۲-۸-۲-۲ نوع نور موردنیاز ۱۹

۲-۹  مکان یابی و شرایط انتخاب زمین. ۲۰

۲-۹-۱ سازگاری. ۲۰

۲-۹-۱-۱ سازگاری موقعیت مکانی. ۲۰

۲-۹-۱-۲ کاربری های سازگار – ناسازگاری موقعیت مکانی. ۲۰

۲-۹-۲ مطلوبیت. ۲۱

۲-۹-۲-۱ شرایط محیطی. ۲۱

۲-۹-۳ ظرفیت. ۲۲

۲-۱۰ ایمنی واحدهای آموزشی.. ۲۲

۲-۱۰-۱ ایمنی در مقابل سوانح طبیعی.. ۲۲

۲-۱۰-۲ ایمنی در مقابل سوانح غیرطبیعی.. ۲۳

۲-۱۰-۳ ایمنی در ارتباط با حوادث داخلی مدرسه ۲۳

۲-۱۱ سرانه فضاهای محوطه ۲۴

۲-۱۱-۱ صف جمع و تفریق. ۲۴

۲-۱۱-۲ فضای بازی و ورزش.. ۲۴

۲-۱۱-۳ فضای سبز ۲۴

۲-۱۱-۴ فضای توقف وسایل نقلیه ۲۴

۲-۱۱-۵ فضاهای ارتباطی غیرمفید ۲۵

۲-۱۱-۶ فضاهای ارتباطی.. ۲۵

۲-۱۲ مساحت زمین موردنیاز برای ساختمان های آموزش یک طبقه ۲۵

۲-۱۳ مساحت زمین موردنیاز برای ساختمان های آموزشی بالای یک طبقه ۲۵

۲-۱۴ نگاهی به ویژگی های اقلیمی منطقه مورد مطالعه و رابطه آن با موضوع تحقیق. ۲۵

۲-۱۴-۱ نحوه تأثیر عوامل اقلیمی در رابطه با ساختار فضاهای آموزشی.. ۲۵

۲-۱۴-۲ نحوه تأثیر عوامل اقلیمی در تعیین جهت ساختمان. ۲۶

۲-۱۴-۳ ویژگی های معماری بومی مناطق معتدل مرطوب. ۲۶

۲-۱۴-۴ فرم ساختمان در رابطه با اقلیم. ۲۷

۲-۱۴-۴-۱ تابش آفتاب حرارت. ۲۸

۲-۱۴-۴-۲ تشخیص مواقع گرم و سرد یک محل ۲۸

۲-۱۴-۴-۳ تأثیر زوایه تابش. ۲۸

۲-۱۴-۴-۴ تاثیر سایه بان ها ۲۹

۲-۱۴-۴-۵ باد ۳۰

۲- ۱۴-۵ تهیوه موردنیاز در اقلیم معتدل و مرطوب. ۳۰

۲-۱۴-۶ بارندگی و رطوبت. ۳۱

۲-۱۴-۶-۱ راه های نفوذ رطوبت به ساختمان ۳۱

۲-۱۴-۶-۲ نفوذ آب باران ۳۲

۲-۱۴-۶-۳ تعرق ۳۲

۲-۱۴-۷ روش های بهره وری از عناصر اقلیمی در کیفیت ساختمان های آموزشی.. ۳۳

۲-۱۵ اصول و قوانین در ساخت و سازهای ساختمان های آموزشی در اقلیم معتدل و مرطوب. ۳۴

۲-۱۵-۱ نیازهای حرارتی.. ۳۴

۲-۱۵-۲ جهت استقرار ساختمان. ۳۴

۲-۱۵-۳ فرم کالبدی و سازماندهی پلان. ۳۴

۲-۱۵-۴ اندازه پنجره ها و سایبان. ۳۵

۲-۱۵-۵ مصالح ساختمانی و رنگ سطوح خارجی.. ۳۵

۲-۱۵-۶ سیستم مکانیکی.. ۳۵

۲-۱۶ سوابق تحقیق. ۴۰

فصل سوم: ویژگیهای جغرافیایی محدوده مورد مطالعه

۳-۱ مقدمه ۴۵

۳-۲ موقعیت جغرافیایی شهر ۴۵

۳-۲-۱ زمین شناسی.. ۴۶

۳-۲-۲ توپوگرافی.. ۴۷

۳-۲-۳  اقلیم. ۴۷

۳-۲-۳-۱-  بررسی شبکه ایستگاههای هواشناسی. ۴۷

۳-۲-۳ -۲ بررسی داده های بارش. ۴۸

۳-۲-۴- انتخاب پایه زمانی مشترک یا دوره شاخص آماری. ۴۸

۳-۲-۵ انحراف معیار بارندگی.. ۴۸

۳-۲-۶ ضریب تغییرات. ۴۹

۳-۲-۷ بارندگی ماهیانه ۴۹

۳-۲-۸ توزیع فصلی بارش و رژیم بارندگی.. ۵۰

۳-۲-۹ ضریب تغییرات ماهانه بارش.. ۵۱

۳-۲-۱۰ رژیم حرارتی شهرلنگرود ۵۲

۳-۲-۱۱ روند تغییرات میانگین ماهانه دما ۵۳

۳-۲-۱۲ تغییرات روزانه و فصلی دما ۵۴

۳-۲-۱۳ رژیم فصلی دما ۵۴

۳-۲-۱۴ تعداد روزهای یخبندان. ۵۵

۳-۲-۱۵ رطوبت. ۵۵

۳-۲-۱۶ تبخیر ۵۶

۳-۲-۱۶-۱ تبخیروتعرق پتانسیل به روش تورنت وایت(etiaW htnrohT) 56

۳-۲-۱۷ نوع اقلیم در شهر لنگرود ۵۷

۳-۲-۱۷-۱ روش دمارتن اصلاح شده ۵۸

۳-۲-۱۷-۲ سیستم طبقه بندی آمبرژه ۵۹

۳-۲-۱۸ منابع آب. ۵۹

۳-۲-۱۹ ساختار جنسی و سنی جمعیت. ۶۶

۳-۲-۱۹-۱ ترکیب جنسی جمعیت شهر لنگرود ۶۶

۳-۲-۱۹-۲ ساختمان سنی جمعیت شهر لنگرود ۶۷

۳-۲-۲۰ متوسط بعد خانوار در شهر لنگرود ۶۸

۳-۲-۲۱ مهاجرت. ۶۹

۳-۲-۲۱-۱ مبدأ مهاجرت. ۶۹

۳-۳  ویژگی های اقتصادی. ۷۱

۳-۳-۱ نیروی انسانی و اشتغال. ۷۱

۳-۳-۲ روند شاغلین بخش های مختلف اقتصادی در شهر لنگرود ۷۲

۳-۳-۳ بررسی وضعیت بخش های مختلف اقتصادی. ۷۳

۳-۳-۳-۱ کشاورزی. ۷۳

۳-۳-۳-۲ صنعت. ۷۴

۳-۳-۳-۳ خدمات. ۷۴

فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده‎ها و یافته‎های تحقیق

۴-۱ تجزیه و تحلیل داده ها ۷۷

۴-۲ موقعیت جغرافیایی شهر ۷۷

۴-۲-۱ زمین شناسی.. ۷۸

۴-۲-۲ توپوگرافی.. ۷۹

۴-۲-۳ اقلیم. ۷۹

۴-۲-۳-۱ بررسی شبکه ایستگاههای هواشناسی. ۷۹

۴-۲-۳ -۲ بررسی داده های بارش. ۸۰

۴-۲-۴ انتخاب پایه زمانی مشترک یا دوره شاخص آماری. ۸۰

۴-۲-۵ انحراف معیار بارندگی.. ۸۰

۴-۲-۶ ضریب تغییرات. ۸۱

۴-۲-۷ بارندگی ماهیانه ۸۱

۴-۲-۸ توزیع فصلی بارش و رژیم بارندگی.. ۸۲

۴-۲-۹ ضریب تغییرات ماهانه بارش.. ۸۳

۴-۴-۱۰ رژیم حرارتی شهرلنگرود ۸۴

۴-۴-۱۱ روند تغییرات میانگین ماهانه دما ۸۵

۴-۴-۱۲ تغییرات روزانه و فصلی دما ۸۶

۴-۴-۱۳ رژیم فصلی دما ۸۶

۴-۴-۱۴ تعداد روزهای یخبندان. ۸۷

۴-۴-۱۵ رطوبت. ۸۷

۴-۴-۱۶ تبخیر ۸۸

۴-۴-۱۶-۱ تبخیروتعرق پتانسیل به روش تورنت وایت (etiaW htnrohT) 88

۴-۴-۱۷ نوع اقلیم در شهر لنگرود ۸۹

۴-۴-۱۷-۱ روش دمارتن اصلاح شده ۹۰

۴-۴-۱۷-۲ سیستم طبقه بندی آمبرژه ۹۱

۴-۴-۱۸ منابع آب. ۹۱

۴-۴-۱۹ ساختار جنسی و سنی جمعیت. ۹۸

۴-۴-۱۹-۱ ترکیب جنسی جمعیت شهر لنگرود ۹۸

۴-۴-۱۹-۲ ساختمان سنی جمعیت شهر لنگرود ۹۹

۴-۴-۲۰ متوسط بعد خانوار در شهر لنگرود ۹۹

۴-۴-۲۱ مهاجرت. ۱۰۰

۴-۴-۲۱-۱ مبدأ مهاجرت. ۱۰۱

۴-۵ ویژگی های اقتصادی. ۱۰۳

۴-۵-۱ نیروی انسانی و اشتغال. ۱۰۳

۴-۵-۲ روند شاغلین بخش های مختلف اقتصادی در شهر لنگرود ۱۰۴

۴-۵-۳ بررسی وضعیت بخش های مختلف اقتصادی. ۱۰۵

۴-۵-۳-۱ کشاورزی. ۱۰۵

۴-۵-۳-۲ صنعت. ۱۰۶

۴-۶ یافته های تحقیق. ۱۰۷

۴-۷ اقلیم شهر لنگرود ۱۰۸

۴-۷-۱ اقلیم مرطوب و معتدل. ۱۰۸

۴-۸ تعریف معماری ولیام موریس (William Morris) 108

۴-۸-۱ معماری. ۱۰۹

۴-۸-۲ ویتروویوس معمار معروف رومی.. ۱۰۹

۴-۹ رابطه اقلیم و معماری. ۱۰۹

۴-۱۰ تجزیه و تحلیل ساختمان های شهر لنگرود با توجه به اقلیم این منطقه ۱۰۹

۴-۱۰-۱ مسیر حرکت خورشید ۱۱۰

۴-۱۰-۲ (باد نامطلوب) ۱۱۰

۴-۱۰-۳ باد مطلوب. ۱۱۱

۴-۱۰-۴ (محافظت ساختمانها در برابر تابش آفتاب) ۱۱۱

۴-۱۱ روش شاخص دمای موثر ۱۱۲

۴-۱۲ روش اوانز ۱۱۴

۴-۱۳ روش بیکر ۱۱۶

۴-۱۴ بررسی وضیعت زیست اقلیمی ساختمانی منطقه بر اساس روش اولگی در شهر لنگرود ۱۱۷

۴-۱۴-۱ بررسی وضیعت زیست اقلیمی ساختمانی منطقه بر اساس روش اولگی.. ۱۱۷

۴-۱۴-۲ بررسی وضیعت زیست اقلیمی ساختمانی منطقه بر اساس روش گیونی شهر لنگرود ۱۱۸

۴-۱۴-۳ پیشنهادات ماهانی شهر لنگرود ۱۱۹

۴-۱۴-۴ بررسی وضعیت معماری و سبک خانه های شهر لنگرود ۱۲۱

۴-۱۵ بررسی شرایط فضاهای آموزشی همساز با اقلیم. ۱۲۲

۴-۱۵-۱ تعداد کل دانش آموزان فضاهای آموزشی.. ۱۲۲

۴-۱۵-۲ وسعت زمین. ۱۲۳

۴-۱۵-۳ تعداد طبقات ساخنمان آموزشگاه ۱۲۴

۴-۱۵-۴ مواد و مصالح  ساختمان آموزشگاه ۱۲۵

۴-۱۵-۵ کیفیت بنای ساختمان آموزشگاه ۱۲۶

۴-۱۵-۶ جهات جغرافیایی ساختمان مدارس.. ۱۲۷

۴-۱۵-۷ ابعاد و اندازه کلاس های مدارس.. ۱۲۸

۴-۱۵-۸ سیستم گرمایشی و سرمایشی و نورگیری مدارس در فصول مختلف. ۱۲۹

۴-۱۵-۹ جهت گیری و اصول معماری ساختمان. ۱۳۰

۴-۱۵-۱۰ همجوای مدارس متوسطه به کاربریهای شهری. ۱۳۱

۴-۱۵-۱۱ تأسیسات گرمایشی و سرمایشی.. ۱۳۲

۴-۱۵-۱۲ اصول طراحی اقلیمی فضاهای آموزشی و فرهنگی.. ۱۳۴

۴-۱۵-۱۳ همسازی فضاهای آموزشی و فرهنگی با اقلیم در شهر لنگرود ۱۳۵

فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادات

۵ -۱ جمع بندی. ۱۴۵

۵-۲ نتیجه گیری. ۱۴۶

۵-۳ بررسی سوالات و فرضیات تحقیق. ۱۴۷

۵-۴ نتایج پژوهش.. ۱۴۸

۵-۴-۱ پاسخ‌ها ۱۴۸

۵-۵  بررسی فرضیه ها ۱۵۰

منابع و ماخذ ۱۵۱

 

 

فهرست جداول

عنوان                                                                                                           صفحه

جدول ۲-۱ مقایسه روشنایی موردنیاز در عملکرد های مختلف (برحسب Lux) 17

جدول ۲-۲ درصد بازتاب مطلوب سطوح یک کلاس… ۱۸

جدول ۲-۳ ضریب عبور نور در مواد تحت تابش عمودی.. ۱۹

جدول ۲-۴ نوع انتشار نور. ۱۹

جدول ۲-۵ اصول رعایت شده در معماری بومی مناطق  معتدل مرطوب… ۲۷

جدول ۲-۶ ضریب جذب انرژی حرراتی خورشید در رنگ های مختلف (در عرض جغرافیایی ۳۱ تا ۴۷ درجه شمالی) ۲۹

جدول ۲-۷ میزان تعریق به دمای محیط و فعالیت های انسان. ۳۳

جدول ۲-۸ فرمول مقدار CP یا قدرت خنک کنندگی محیط برای شهرستان سبزوار. ۳۶

جدول ۲-۹ شاخص فشار عصبی بالا۲۰ درجه. ۳۷

جدول ۲-۱۰ شاخص فشارعصبی برای دمای زیر ۲۰ درجه که با بهره گرفتن از درصد رطوبت نسبی.. ۳۸

جدول ۳-۱ برآورد متوسط بارش ماهانه و سالانه لنگرود. ۴۹

جدول ۳-۲ توزیع فصلی بارش و درصد آن به کل سال. ۵۰

جدول ۳ -۳ تغییرات ماهانه بارندگی(V. C) و انحراف معیار(D. S) در شهر لنگرود. ۵۱

جدول ۳-۴ داده های درجه حرارت شهر لنگرود (۱۳۸۷_۱۳۵۹) ۵۲

جدول ۳-۵ روند تغییرات ماهیانه دما، انحراف معیاروضریب تغییرات شهر لنگرود. ۵۳

جدول ۳-۶ رژیم فصلی و درصد حرارت شهرستان لنگرود. ۵۴

جدول ۳-۷ تعداد روزهای یخبندان بر حسب ماه های سال در شهر لنگرود. ۵۵

جدول ۳-۸ میانگین رطوبت نسبی درشهر لنگرود. ۵۶

جدول ۳-۹ مقادیر تبخیر و تعرق پتانسیل درشهر لنگرود به روش تورنت وایت… ۵۷

جدول ۳-۱۰ طبقه بندی اقلیمی و محدوده ضریب خشکی به روش دمارتن.. ۵۸

جدول ۳-۱۱ وضعیت جمعیت شهر لنگرود طی سالهای ۱۳۹۰-۱۳۴۵و متوسط رشد جمعیت… ۶۵

جدول ۳-۱۲ توزیع تعداد مردان و زنان در شهر لنگرود طی سال های ۱۳۹۰-۱۳۴۵٫ ۶۶

جدول ۳-۱۳ توزیع نسبت جنسی جمعیت شهر لنگرود طی سال های ۱۳۹۰-۱۳۴۵٫ ۶۶

جدول ۳-۱۴ توزیع سنی جمعیت شهر لنگرود به تفکیک گروه های عمده سنی طی سال های ۷۵-۵۵٫ ۶۷

جدول ۳-۱۵ توزیع سنی جمعیت بافت قدیم  شهر لنگرود به تفکیک گروه های عمده سنی سال ۱۳۸۶٫ ۶۷

جدول ۳-۱۶ تعداد بعد خانوار در شهر لنگرود سال های ۱۳۹۰-۱۳۴۵٫ ۶۸

جدول ۳-۱۷ توزیع مهاجران نسبت به جمعیت در شهرستان لنگرود طی سال های ۱۳۵۵ لغایت ۱۳۷۵٫ ۷۰

جدول ۳-۱۸ وضعیت مهاجرت در شهر لنگرود طی سال ۱۳۷۳- ۱۳۶۹٫ ۷۰

جدول ۳-۱۹ وضعیت مهاجرت در بافت قدیم شهر لنگرود سال ۱۳۸۶٫ ۷۱

جدول ۳-۲۰ وضعیت اشتغال سرپرست خانوارهای نمونه در شهر لنگرود به تفکیک مناطق شهری – درصد. ۷۲

جدول ۳-۲۱ وضعیت شاغلین به بخش های مختلف اقتصادی شهر لنگرود به تفکیک محله های بافت قدیم – درصد  ۷۳

جدول ۳-۲۲ مساحت اراضی کشاورزی شهر لنگرود (هکتار) در سال۱۳۸۹٫ ۷۴

جدول ۴-۱ برآورد متوسط بارش ماهانه و سالانه لنگرود. ۸۱

جدول ۴-۲ توزیع فصلی بارش و درصد آن به کل سال. ۸۲

جدول ۴-۳ تغییرات ماهانه بارندگی(V.C) و انحراف معیار(D.S) در شهر لنگرود. ۸۳

جدول ۴-۴ داده های درجه حرارت شهر لنگرود (۱۳۸۷_۱۳۵۹) ۸۴

جدول ۴-۵ روند تغییرات ماهیانه دما،انحراف معیاروضریب تغییرات شهر لنگرود. ۸۵

جدول ۴-۶ رژیم فصلی و درصد حرارت شهرستان لنگرود. ۸۶

جدول ۴-۷ تعداد روزهای یخبندان بر حسب ماه های سال در شهر لنگرود. ۸۷

جدول ۴-۸ میانگین رطوبت نسبی درشهر لنگرود. ۸۸

جدول ۴-۹ مقادیر تبخیر و تعرق پتانسیل درشهر لنگرود به روش تورنت وایت… ۸۹

جدول ۴-۱۰ طبقه بندی اقلیمی و محدوده ضریب خشکی به روش دمارتن.. ۹۰

جدول ۴-۱۱ وضعیت جمعیت شهر لنگرود طی سالهای ۱۳۹۰-۱۳۴۵و متوسط رشد جمعیت… ۹۷

جدول ۴-۱۲ توزیع تعداد مردان و زنان در شهر لنگرود طی سال های ۱۳۹۰-۱۳۴۵٫ ۹۸

جدول ۴-۱۳ توزیع نسبت جنسی جمعیت شهر لنگرود طی سال های ۱۳۹۰-۱۳۴۵٫ ۹۸

جدول ۴-۱۴ توزیع سنی جمعیت شهر لنگرود به تفکیک گروه های عمده سنی طی سال های ۷۵-۵۵٫ ۹۹

جدول ۴-۱۵ توزیع سنی جمعیت بافت قدیم  شهر لنگرود به تفکیک گروه های عمده سنی سال ۱۳۸۶٫ ۹۹

جدول ۴-۱۶ تعداد بعد خانوار در شهر لنگرود سال های ۱۳۹۰-۱۳۴۵٫ ۱۰۰

جدول ۴-۱۷ توزیع مهاجران نسبت به جمعیت در شهرستان لنگرود طی سال های ۱۳۵۵ لغایت ۱۳۷۵٫ ۱۰۱

جدول ۴-۱۸ وضعیت مهاجرت در شهر لنگرود طی سال ۱۳۷۳- ۱۳۶۹٫ ۱۰۲

جدول ۴-۱۹ وضعیت مهاجرت در بافت قدیم شهر لنگرود سال ۱۳۸۶٫ ۱۰۳

جدول ۴-۲۰ وضعیت اشتغال سرپرست خانوارهای نمونه در شهر لنگرود به تفکیک مناطق شهری – درصد. ۱۰۴

جدول ۴-۲۱ وضعیت شاغلین به بخش های مختلف اقتصادی شهر لنگرود به تفکیک محله های بافت قدیم – درصد  ۱۰۵

جدول ۴-۲۲ مساحت اراضی کشاورزی شهر لنگرود (هکتار)در سال۱۳۸۹٫ ۱۰۶

جدول ۴-۲۳ بررسی ضریب حرارتی روز به روش دمای موثر در شهرلنگرود. ۱۱۲

جدول ۴-۲۴ بررسی ضریب حرارتی شب به روش دمای موثر در شهر لنگرود. ۱۱۳

جدول ۴-۲۵ بررسی ضریب حرارتی میانگین به روش دمای موثر در شهر لنگرود. ۱۱۴

جدول ۴-۲۶ منطقه آسایش راحتی شب و روز شهر لنگرود. ۱۱۵

جدول ۴-۲۷ منطقه گرمایی آسایش شب و روز شهر لنگرود. ۱۱۵

جدول ۴-۲۸ وضعیت آب و هوایی سه گانه اوانز در محدوده مورد مطالعه. ۱۱۶

جدول  ۴-۲۹ محدوده آسایش زیست اقلیمی به روش بیکر در شهر لنگرود. ۱۱۷

جدول۴-۳۰ ارزیابی ماهانی ایستگاه شهر لنگرود. ۱۲۰

جدول ۴-۳۱ تعداد کل دانش آموزان فضاهای آموزشی.. ۱۲۲

جدول ۴-۳۲ مساحت کل زمین آموزشگاه ۱۲۳

جدول ۴-۳۳ مالکیت ساختمان آموزشگاه ۱۲۴

جدول ۴-۳۴ مواد و مصالح ساختمان آموزشگاه ۱۲۵

جدول ۴-۳۵ کیفیت بنای ساختمان  آموزشگاه ۱۲۶

جدول ۴-۳۶ جهات جغرافیایی مدارس… ۱۲۷

جدول ۴-۳۷ ابعاد و اندازه کلاسهای دایر مدارس… ۱۲۸

جدول ۴-۳۸ سیستم گرمایشی و سرمایشی و نورگیری آموزشگاه در فصول. ۱۲۹

جدول ۴-۳۹ جهت گیری و اصول معماری ساختمان آموزشگاه ۱۳۰

جدول ۴-۴۰ تعداد و درصد میزان دسترسی مدارس متوسطه به کاربریهای شهری.. ۱۳۱

جدول ۴-۴۱  مشخصات سیستم گرمایش و سرمایش مدارس… ۱۳۳

جدول ۴-۴۲ اصول طراحی اقلیمی فضاهای آموزشی و فرهنگی.. ۱۳۴

جدول ۴-۴۳ همسازی فضاهای آموزشی و فرهنگی با اقلیم در شهر لنگرود. ۱۳۵

 

 

فهرست نمودارها

عنوان                                                                                                           صفحه

نمودار ۳_۱ روند کاهش و افزایش متوسط باراندگی ماهانه شهر لنگرود. ۵۰

نمودار ۳_۲ توزیع درصد بارش فصلی در شهر لنگرود. ۵۱

نمودار ۳-۳ رژیم حرارتی شهرلنگرود. ۵۲

نمودار ۳_۴ زیر ضریب تغییرات ماهانه دما و انحراف معیار و تغییرات درجه حرارت… ۵۳

نمودار ۳_۵ رژیم فصلی و متوسط دما شهر لنگرود. ۵۵

نمودار ۴_۱ روند کاهش و افزایش متوسط باراندگی ماهانه شهر لنگرود. ۸۲

نمودار ۴_۲ توزیع درصد بارش فصلی در شهر لنگرود. ۸۳

نمودار ۴-۳ رژیم حرارتی شهرلنگرود. ۸۴

نمودار ۴_۴ زیر ضریب تغییرات ماهانه دما و انحراف معیار و تغییرات درجه حرارت… ۸۵

نمودار ۴_۵ رژیم فصلی و متوسط دما شهر لنگرود. ۸۷

 نمودار ۴-۶ تعداد دانش آموزان آموزشگاه ۱۲۲

 نمودار ۴-۷ مساحت کل زمین آموزشگاه ۱۲۳

 نمودار ۴-۸ تعداد طبقات ساختمان آموزشگاه ۱۲۴

نمودار ۴-۹ مواد و مصالح ساختمان آموزشگاه ۱۲۵

 نمودار ۴-۱۰ کیفیت بنای ساختمان  آموزشگاه ۱۲۶

 نمودار ۴-۱۱ جهات جغرافیایی مدارس… ۱۲۷

 نمودار ۴-۱۲ ابعاد و اندازه کلاسهای دایر مدارس… ۱۲۸

 نمودار ۴-۱۳ سیستم گرمایشی و سرمایشی و نورگیری آموزشگاه در فصول. ۱۲۹

 نمودار ۴-۱۴ جهت گیری و اصول معماری ساختمان مدارس… ۱۳۰

 نمودار ۴-۱۵ دسترسی کاربریهای شهری نسبت به مدارس… ۱۳۲

 نمودار ۴-۱۶ مشخصات سیستم گرمایش و سرمایش مدارس… ۱۳۳

 نمودار ۴-۱۷ اصول طراحی اقلیمی فضاهای آموزشی و فرهنگی.. ۱۳۴

 نمودار ۴-۱۸ همسازی فضاهای آموزشی و فرهنگی با اقلیم در شهر لنگرود. ۱۳۵

 

 

فهرست اشکال

عنوان                                                                                                           صفحه

شکل ۴-۱ زیست اقلیمی بیوکلیماتیک شهرلنگرود. ۱۱۸

شکل ۴-۲ زیست اقلیمی سایکرومتریک شهر لنگرود. ۱۱۹

شکل ۴-۳ نقشه شهر لنگرود و فضاهای آموزش و فرهنگی آن. ۱۴۲

شکل ۴-۴ نمایی از پلان مدرسه. ۱۴۳

 

 

چکیده

شکل گیری سکونتگاه های آموزشی و فرهنگی از لحاظ شکل به چگونگی استقرار و نوع مصالح و بسیاری از پارامترهای دیگر در ارتباط با عناصر اقلیمی است. معماری همساز با شرایط اقلیمی علاوه بر اینکه فضای مطلوب آسایش را فراهم می کند از پرت انرژی جلوگیری نموده و اثرات مطلوب اقتصادی در مقیاس خرد و کلان به همراه خواهد داشت. محدوده مورد مطالعه در این تحقیق شهر لنگرود درشهرستان لنگرود از استان گیلان است. داده های مورد استفاده در این تحقیق عناصر اقلیمی دما، بارش، رطوبت و درجه حرارت و باد است که از ایستگاههای داخل و خارج محدوده مورد مطالعه در دوره آماری ۲۰ ساله استفاده شده است. روش تحلیل داده ها شامل روش های تجربی، گیونی، اولگی، ماهائی است که بر مبنای آن رابطه اقلیم و معماری منطقه مورد برسی قرار گرفته است نتایج حاصل از تحقیق نشان می دهد که شهرلنگرود از اوایل خرداد تا اواخر شهریور دارای وضعیت هوایی ملایم و مطبوع  و نوع تحریک بیوکلیمایی آن مطبوع آسایش و همچنین مهر، آبان و فروردین و اردیبهشت دارای وضعیت هوایی خنک و نوع تحریک پذیری بیوکلیمایی آن بیانگر ملایم می باشد. و فقط ماه های آذر تا آخر اسفند سرد با تحریک متوسط می باشد. همچنین لازم به ذکر است که ساختمانهای آجری و بتنی، سنگ و بتن و آجری نیز در این شهرستان دیده می شوند. استان گیلان با توجه به اقلیم متغیر و بارندگی فراوان همواره از نظر شرایط آسایشی بخصوص در فصول سرد سال و با فرارسیدن فرابار سیبری  به سمت شمال کشور دچار مشکل بوده و گرمایش فضاهای آموزشی و مشکلات متعدد این فضاها از نظر پرتی دما، نورگیری و غیره، یکی از مشکلات اساسی آموزش پرورش استان گیلان بوده است. شهر لنگرود نیز در شرق استان گیلان و در شهرستان لنگرود از این امر مستثنی نبوده و فضاهای آموزشی و فرهنگی این شهر از نظر گرمایش و سرمایش با توجه به شرایط اقلیمی منطقه ساخته نشده  وهمواره این فضاها با مصرف بیش از حد انرژی روبرو بوده و از نظر طراحی دارای مشکل می باشند. نتایج حاصل از این تحقیق نشان می دهد که فضاهای آموزشی و فرهنگی شهر لنگرود همساز با اقلیم نبوده است.

 

واژگان کلیدی: اقلیم– معماری– شهر لنگرود– روش اولگی– روش گیونی- روش ماهونی- آسایش.

 

 

مقدمه

تنوع وسختی شرایط اقلیمی ایران ساختمان سازی را همواره با مشکلاتی مواجه ساخته است شدت و تنوع عناصر آب و هوایی از یک طرف برای انسان نامطلوب بوده  واز طرف دیگر نقش مهمی در فرسایش مصالح ساختمانی دارد بنابراین ساختمان باید به نوعی طراحی و از مصالحی ساخته شود که در دسترس و قابل اجرا بوده  و از دوام کافی بر خوردار باشد ضمن اینکه شرایط دشوار اقلیمی را تا حدامکان تعدیل کند. دستیابی به اصول و مقررات انتخاب و کاربرد مصالح طرح و اجرای جزییات ساختمان و روش نگهداری بنا به گونه ای که آسایش انسان در داخل ساختمان فراهم شود گام  موثری به سوی ساختمان سازی منطقی و همساز با اقلیم در سطح کشور خواهد بود در واقع آنچه که یک بنا را بوجود می آورد در حقیقت نیازها، ارتباطها و عملکردهای مختلف یک بناست و آنچه که به آن واقعیت میبخشد و به طرح یک بنا شخصیت میدهد علم و هنر معماری است که در قالب طراحی معماری با اصولی منطقی و روابطی درست وحساب شده برای تجسمی زیبا و هنرمندانه خلق و ارائه می شود.

اگر فضاهای انسان ساخت بامد نظر قرار دادن اصول اقلیمی تدوین نگردند به اهداف طراحی محیط كه رفاه، بهزیستی، آسایش وایمنی و. . . . می باشد منتهی نخواهد گردید. به عنوان مثال نمود تجربی این پدیده در مدارسی كه از اسلوب خاصی پیروی ننمودند به صورت فراوانی نم ورطوبت دیوارها – عدم نور كافی، عدم تناسب درجه حرارت داخلی ساختمان باتوجه به تغییرات دما، ارتفاع نامناسب، قرار گیری در دامنه ها بدون مد نظر قرار دادن جهت جغرافیائی مشكلاتی را دربهره وری از این فضا ها بدنیال داشته باشد. در واقع ساختمانهای آموزشی به دلیل تفاوت در زمان اشغال فضا نسبت به فضاهای مسکونی و تجاری به نحو چشمگیری در برابر شرایط اقلیمی عکس العمل نشان داده و تحت تاثیر شرایط اقلیم قرار می گیرند. شرایط اقلیمی مناسب در داخل فضاهای آموزشی سبب بالا رفتن کیفیت آسایش و بهداشت و همچنین صرفه جویی در مصرف سوخت و انرژی در طول سال می گردد. با توجه به زمان اشغال فضاهای ساختمانهای آموزشی علاوه بر مسایل ایمنی و رفاء داخلی فضا می توان جهت هم سازی بیشتر حداکثر استفاده از نیرو های طبیعی در فصل گرم و سرد سال برای روشنایی ساختمان، رنگ، حفظ انرژی و غیره بهره گرفت. فضاهای آموزشی و فرهنگی این شهر از نظر گرمایش و سرمایش با توجه به شرایط اقلیمی منطقه ساخته نشده  وهمواره این فضاها با مصرف بیش از حد انرژی روبرو بوده و از نظر طراحی دارای مشکل می باشند لذا این پایان نامه در نظر دارد شرایط مناسب فضاهای آموزشی وفرهنگی همساز با اقلیم رادر شهرلنگرود مورد بررسی قرار دهد. این پایان نامه در شش فصل تنظیم شده است، که به شرح ذیل می باشد:۱- کلیات تحقیق۲- مرور منابع، ادبیات تحقیق و پیشینه تحقیق  ۳- ویژگیهای جغرافیایی محدوده مورد مطالعه ۴- تجزیه و تحلیل داده ها و یافته های تحقیق ۵- نتیجه گیری و پیشنهادات

 

تعداد صفحه : ۱۸۱

قیمت : ۱۴۷۰۰ تومان

بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد

و در ضمن فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال می شود.

پشتیبانی سایت :        ****       merisa.jami@gmail.com

در صورتی که مشکلی با پرداخت آنلاین دارید می توانید مبلغ مورد نظر برای هر فایل را کارت به کارت کرده و فایل درخواستی و اطلاعات واریز را به ایمیل ما ارسال کنید تا فایل را از طریق ایمیل دریافت کنید.

***  *** ***

سایت پتروس کاملترین بانک دانلود پایان نامه ، پروپوزال ، پروژه دانشجویی و گزارش سمینار با هزاران فایل پایان نامه و پروپوزال آماده دانشجویی با فرمت word و پسوند doc قابل ویرایش کارشناسی ارشد با امکان دانلود رایگان پروپوزالها و پایان نامه ها امکان خرید پایان نامه را برای دانشجویان و محققان محترم برای استفاده در تحقیقات فراهم نموده است. سایت پتروس یکی از  کاملترین و بزرگ ترین سایت های فروش پایان نامه آماده می باشد شما در سایت پتروس امکان دانلود پروژه دانشجویی ، دانلود پروپزال و همچنین دانلود پایان نامه را خواهید داشت. در صورتی که به دنبال پایان نامه و پورپوزال دانشجویی خاصی می گردید می توانید در باکس زیر کلمه کلیدی خود را وارد نمایید :
[do_widget id=search-3]