دانلود پایان نامه ارشد:بررسی رابطه آمیخته بازاریابی کارآفرینانه و کارآفرینی سازمانی در شرکت های کوچک و متوسط (مطالعه موردی: شهرک صنعتی فرامان کرمانشاه)

متن کامل پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته :مدیریت بازرگانی

گرایش :بازاریابی

عنوان : بررسی رابطه آمیخته بازاریابی کارآفرینانه و کارآفرینی سازمانی در شرکت های کوچک و متوسط (مطالعه موردی: شهرک صنعتی فرامان کرمانشاه)

دانشگاه ایلام

دانشكده علوم انسانی

پایان‌نامه كارشناسی ارشد در رشته ی مدیریت بازرگانی(بازاریابی)

بررسی رابطه آمیخته بازاریابی کارآفرینانه و کارآفرینی سازمانی در شرکت­های کوچک و متوسط

(مطالعه موردی: شهرک صنعتی فرامان کرمانشاه)

استاد راهنما:

دکتر قاسمعلی شیری

استاد مشاور:

دکتر یاسان ا… پوراشرف

شهریور ماه ۱۳۹۱

(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)

تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :

(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)

چکیده:

 

بی­شک شرکت­های کوچک و متوسط تأثیر انکارناپذیری بر اوضاع اقتصادی هرکشوری دارد. این شرکت­ها، بخش عمده­ای از موفقیت خود را مرهون بکارگیری کارآفرینی در سازمان­های خود می­باشند. این ویژگی سبب شده تا آن­ها، وظایف محوله­شان را به شیوه­های متفاوتی انجام دهند. یکی از این وظایف، بازاریابی­ است که صاحبان این بنگاه­ها سعی می­کنند تا با نگاه کارآفرینانه­ای به آن بنگرند. بنابراین با توجه به اهمیت تقابل کارآفرینی و بازاریابی در فضای کسب و کارهای کوچک، محقق سعی کرده تا با یک پژوهش کاربردی، به بررسی رابطه بین کارآفرینی سازمانی(مدل زهرا(۱۹۹۵): تجدید استراتژیک، نوآوری و توسعه کسب و کار) و آمیخته بازاریابی کارآفرینانه(P5: قیمت، محصول، ترفیع، توزیع و شخص) در شرکت­های کوچک و متوسط شهرک صنعتی فرامان استان کرمانشاه بپردازد. با توجه به این­که جامعه آماری تحقیق ۱۱۴ شرکت بود، لذا با آزمون های آماری ۶۳ واحد به عنوان نمونه انتخاب شد. اما از آن­جا که اجزای آمیخته بازاریابی کارآفرینانهِ این قبیل شرکت­ها با آمیخته بازاریابی شرکت­های بزرگ متفاوت است، لذا به کمک یک نمونه اولیه آزمایشی، آمیخته بازاریابی کارآفرینانه مخصوص این شرکت­ها بدست آمد. با توجه به یافته های این بخش، پرسشنامه­ای طراحی و دربین ۶۲ واحد صنعتی توزیع شد. نتایج حاصله به کمک آزمون­های آماری نشان داد که بین کارآفرینی سازمانی و آمیخته شخص، قیمت و محصول رابطه معناداری وجود دارد. همچنین بین کارآفرینی سازمانی و آمیخته ترفیع و توزیع رابطه معناداری مشاهده نشد. همچنین به کمک آزمون میانگین یک جامعه، جایگاه کارآفرینی سازمانی بالاتر از حد متوسط بدست آمد.

کلید واژه­ها: شرکت­های کوچک و متوسط، آمیخته بازاریابی کارآفرینانه، کارآفرینی سازمانی، شهرک­های صنعتی.

فهرست مطالب

عنوان                                                                                                                             صفحه

 

چکیده:…………………………………………………………………………………………………………. د‌

فصل اول………………………………………………………………………………………………………… ۱

۱-۱- مقدمه………………………………………………………………………………………………………. ۱

۱-۲- بیان مسئله…………………………………………………………………………………………………… ۲

۱-۳- اهمیت و ضرورت تحقیق…………………………………………………………………………………… ۴

۱-۴- اهداف تحقیق………………………………………………………………………………………………. ۵

۱-۴-۱- اهداف کلی…………………………………………………………………………………………….. ۵

۱-۴-۲- اهداف جزئی……………………………………………………………………………………………. ۵

۱-۵- فرضیه­های تحقیق:………………………………………………………………………………………….. ۶

۱-۵-۱- فرضیه اصلی تحقیق………………………………………………………………………………………. ۶

۱-۵-۲- فرضیه­های فرعی تحقیق………………………………………………………………………………….. ۶

۱-۶- سوال­های تحقیق…………………………………………………………………………………………… ۷

۱-۷- قلمرو تحقیق……………………………………………………………………………………………….. ۷

۱-۸- روش تحقیق……………………………………………………………………………………………….. ۸

۱-۹- کاربرد نتایج تحقیق…………………………………………………………………………………………. ۹

۱-۱۰- متغیرهای تحقیق…………………………………………………………………………………………… ۹

۱-۱۱- تعریف متغیرها…………………………………………………………………………………………… ۱۰

۱-۱۱-۱ تعریف مفهومی متغیرها…………………………………………………………………………………. ۱۰

۱-۱۱-۲- تعریف عملیاتی متغیرها……………………………………………………………………………….. ۱۲

فصل دوم………………………………………………………………………………………………………. ۱۴

۲-۱- مقدمه…………………………………………………………………………………………………….. ۱۴

۲-۲- شرکت­های کوچک و متوسط:…………………………………………………………………………….. ۱۶

۲-۲-۱- مفهوم شرکت­های کوچک و متوسط……………………………………………………………………. ۱۶

۲-۲-۲- چالش­های شرکت های کوچک و متوسط………………………………………………………………. ۱۸

۲-۲-۳- جایگاه شرکت­های کوچک و متوسط………………………………………………………………….. ۲۰

۲-۳-کارآفرینی………………………………………………………………………………………………… ۲۳

۲-۳-۱- تاریخچه کارآفرینی……………………………………………………………………………………. ۲۳

۲-۳-۲- مفهوم کارآفرینی………………………………………………………………………………………. ۲۴

۲-۴- کارآفرینی سازمانی……………………………………………………………………………………….. ۲۶

۲-۴-۱- تعاریف کارآفرینی سازمانی……………………………………………………………………………. ۲۶

۲-۴-۲-کارآفرینی سازمانی در شرکت­های کوچک و متوسط……………………………………………………. ۳۰

۲-۴-۳- مزایای کارآفرینی سازمانی در شرکت­های کوچک و متوسط……………………………………………. ۳۱

۲-۴-۴- مدل­های کارآفرینی سازمانی…………………………………………………………………………… ۳۳

۲-۴- ۴-۱- مدل کوراتکو و همکارنش………………………………………………………………………….. ۳۳

۲-۴-۴- ۲- مدل کوین و سلوین…………………………………………………………………………………. ۳۴

۲-۴-۴- ۳- مدل وینکر و همکاران………………………………………………………………………………. ۳۵

۲-۴-۴- ۴- مدل لامکین و دس…………………………………………………………………………………. ۳۶

۲-۴-۴- ۵- مدل کوین و میلز……………………………………………………………………………………. ۳۶

۲-۴-۴-۶- مدل كارآفرینی سازمانی شاکر زهرا (مدل تحقیق)…………………………………………………….. ۳۶

۲-۴-۴-۶-۱- نوآوری………………………………………………………………………………………….. ۳۷

۲-۴-۴-۶-۲-تجدید استراتژیک…………………………………………………………………………………. ۴۰

۲-۴-۴-۶-۳-توسعه کسب و کار………………………………………………………………………………… ۴۲

۲-۵- تفاوت­های سازمان های کوچک و بزرگ…………………………………………………………………. ۴۴

۲-۶- بازاریابی شرکت­های کوچک و متوسط……………………………………………………………………. ۴۸

۲-۶-۱-آمیخته بازاریابی………………………………………………………………………………………… ۵۴

۲-۶-۲- تاریخچه آمیخته بازاریابی………………………………………………………………………………. ۵۶

۲-۶-۳- تعاریف آمیخته بازاریابی کارآفرینانه……………………………………………………………………. ۵۹

۲-۶-۳-۱- ترفیع……………………………………………………………………………………………….. ۶۰

۲-۶-۳-۲- قیمت……………………………………………………………………………………………….. ۶۳

۲-۶-۳-۳- شخص……………………………………………………………………………………………… ۶۵

۲-۶-۳-۴- توزیع(مکان)………………………………………………………………………………………… ۶۷

۲-۶-۳-۵- محصول…………………………………………………………………………………………….. ۶۸

۲-۶-۴- آمیخته بازاریابی کارآفرینانه در عمل…………………………………………………………………… ۷۰

۲-۷- پیشنه تحقیق……………………………………………………………………………………………….. ۷۲

۲-۷-۱- پیشینه داخلی…………………………………………………………………………………………… ۷۲

۲-۷-۲-پیشینه خارجی………………………………………………………………………………………….. ۷۴

۲-۸- نتیجه گیری  و ارائه مدل مفهومی تحقیق……………………………………………………………………. ۷۶

فصل سوم………………………………………………………………………………………………………. ۷۸

۳-۱- مقدمه…………………………………………………………………………………………………….. ۷۸

۳-۲- روش تحقیق………………………………………………………………………………………………. ۷۸

۳-۳- فرایند تحقیق………………………………………………………………………………………………. ۸۱

۳-۳-۱- جامعه آماری………………………………………………………………………………………….. ۸۱

۳-۳-۲- نمونه گیری……………………………………………………………………………………………. ۸۱

۳-۴- روش جمع آوری اطلاعات……………………………………………………………………………….. ۸۳

۳-۴-۱- روش تهیه پرسشنامه……………………………………………………………………………………. ۸۳

۳-۴-۲- تحلیل پرسشنامه………………………………………………………………………………………… ۸۹

۳-۴-۳-  پایایی…………………………………………………………………………………………………. ۹۰

۳-۴- ۴- روایی………………………………………………………………………………………………… ۹۱

۳-۵- آزمون­های مورد استفاده………………………………………………………………………………….. ۹۲

۳-۵-۱- آزمون میانگین یک جامعه……………………………………………………………………………… ۹۲

۳-۵-۲- آزمون همبستگی……………………………………………………………………………………….. ۹۲

۳-۵-۳- آزمون کولموگوروف- اسمیرنوف……………………………………………………………………… ۹۲

۳-۵-۴- آزمون فریدمن…………………………………………………………………………………………. ۹۳

۳-۵-۵- آزمون مقایسه میانگین دو جامعه………………………………………………………………………… ۹۳

خلاص فصل…………………………………………………………………………………………………… ۹۴

فصل چهارم…………………………………………………………………………………………………….. ۹۵

۴-۱- مقدمه…………………………………………………………………………………………………….. ۹۵

۴-۲- تجزیه و تحلیل داده ها…………………………………………………………………………………….. ۹۵

۴-۲-۱- تحلیلهای توصیفی………………………………………………………………………………………. ۹۶

۴-۲-۱-۱- سن صاحبان کسب و کار……………………………………………………………………………. ۹۶

۴-۲-۱-۲- سابقه فعالیت شرکتهای کوچک و متوسط…………………………………………………………….. ۹۹

۴-۲-۱-۳- حیطه فعالیت شرکتهای کوچک و متوسط…………………………………………………………… ۱۰۲

۴-۲-۲- فراوانی پاسخ دهندگان………………………………………………………………………………… ۱۰۳

۴-۲-۲-۱- فراوانی پاسخ دهندگان به شاخصه های هر بُعد کارآفرینی سازمانی…………………………………… ۱۰۳

۴-۲-۲-۱- فراوانی پاسخ دهندگان به شاخصه های هر بُعد آمیخته بازاریابی کارآفرینانه…………………………… ۱۰۴

۴-۲-۳- تجزیه و تحلیل استنباطی……………………………………………………………………………….. ۱۰۵

۴-۲-۳-۱- بررسی فرض نرمال بودن داده­ها…………………………………………………………………….. ۱۰۶

۴-۲-۴- آزمون فرضیه­ها……………………………………………………………………………………….. ۱۰۷

۴-۲-۴-۱- آزمون فرضیه اصلی………………………………………………………………………………… ۱۰۷

۴-۲-۴-۲- آزمون فرضیه اول………………………………………………………………………………….. ۱۰۸

۴-۲-۴-۳- آزمون فرضیه دوم………………………………………………………………………………….. ۱۱۰

۴-۲-۴-۴- آزمون فرضیه سوم…………………………………………………………………………………. ۱۱۱

۴-۲-۴-۵- آزمون فرضیه چهارم……………………………………………………………………………….. ۱۱۲

۴-۲-۴-۶- آزمون فرضیه پنجم…………………………………………………………………………………. ۱۱۳

۴-۲-۵- سوالات تحقیق……………………………………………………………………………………….. ۱۱۴

۴-۲-۵-۱-  سوال اول تحقیق…………………………………………………………………………………… ۱۱۴

۴-۲-۵-۲-  سوال دوم تحقیق………………………………………………………………………………….. ۱۱۵

۴-۲-۵-۳- سوال سوم تحقیق…………………………………………………………………………………… ۱۱۶

۴-۲-۵-۴- سوال چهارم تحقیق………………………………………………………………………………… ۱۲۰

۴-۲-۶- یافته های جانبی تحقیق………………………………………………………………………………… ۱۲۰

۴-۲-۶-۱- رتبه­بندی فرضیات براساس میزان رابطه……………………………………………………………… ۱۲۰

۴-۲-۶-۲- بررسی تفاوت صاحبان کسب و کار………………………………………………………………… ۱۲۱

۴-۲-۶-۳- بررسی شرکت­های کوچک و متوسط بر اساس سابقه فعالیت………………………………………… ۱۲۳

۴-۲-۶-۴- بررسی یکپارچگی اجزای آمیخته بازاریابی کارآفرینانه……………………………………………… ۱۲۵

۴-۲-۶-۵- رابطه عناصر آمیخته بازاریابی کارآفرینانه با ابعاد کارآفرینی سازمانی………………………………… ۱۲۵

خلاصه فصل چهارم……………………………………………………………………………………………. ۱۲۷

فصل پنجم……………………………………………………………………………… ۱۲۸

۵-۱- مقدمه……………………………………………………………………………………………………. ۱۲۸

۵-۲- نتایج حاصل از فرضیه­ها………………………………………………………………………………….. ۱۲۹

۵-۲-۱- نتایج حاصل از فرضیه اصلی…………………………………………………………………………… ۱۲۹

۵-۲-۲- نتایج حاصل از فرضیه اول…………………………………………………………………………….. ۱۲۹

۵-۲-۳- نتایج حاصل از فرضیه دوم……………………………………………………………………………. ۱۳۰

۵-۲-۴- نتایج حاصل از فرضیه سوم……………………………………………………………………………. ۱۳۰

۵-۲- ۵- نتایج حاصل از فرضیه چهارم…………………………………………………………………………. ۱۳۱

۵-۲- ۶- نتایج حاصل از فرضیه پنجم…………………………………………………………………………… ۱۳۲

۵-۳- نتایج حاصل از سوالات تحقیق…………………………………………………………………………… ۱۳۳

۵-۳-۱- نتایج حاصل از سوال اول و دوم تحقیق………………………………………………………………… ۱۳۳

۵-۳-۱- نتایج حاصل از سوال سوم و چهارم تحقیق…………………………………………………………….. ۱۳۴

۵-۴- نتایج جانبی تحقیق………………………………………………………………………………………. ۱۳۴

۵-۵- نتجه گیری کلی………………………………………………………………………………………….. ۱۳۵

۵-۶-کاربردها و پیشنهادها……………………………………………………………………………………… ۱۳۶

۵-۶-۱- پیشنهاد به صاحبان کسب و کارها……………………………………………………………………… ۱۳۶

۵-۶-۲- پیشنهاد به مدیران کسب و کار………………………………………………………………………… ۱۳۷

۵-۶-۳- پیشنهادات به محققین آینده……………………………………………………………………………. ۱۳۸

۵-۷- محدودیت های تحقیق…………………………………………………………………………………… ۱۳۹

رفرنس………………………………………………………………………………………………………… ۱۴۱

ضمایم………………………………………………………………………………………………………… ۱۵۳

فهرست جداول

عنوان                                                                                                                             صفحه

جدول ‏۲‑۱- معیارهای بکار رفته در تعریف شرکت های کوچک و متوسط……………………………………….. ۱۶

جدول ‏۲‑۲ – تعریف بانك سرمایه گذاری و صندوق سرمایه گذاری اروپا از شرکت های کوچک و متوسط ۱۷

جدول ‏۲‑۳- بررسی مهم ترین محدودیت های ذاتی شرکت های کوچک و متوسط……………………………….. ۱۸

جدول ‏۲‑۴- بررسی ویژگی های ذاتی شرکت های کوچک و متوسط……………………………………………. ۲۱

جدول ‏۲‑۵- تعاریف موجود از کارآفرینی و کارآفرین………………………………………………………….. ۲۴

جدول ‏۲‑۶- پژوهش های صورت گرفته از کارآفرینی سازمانی در بخش­های مختلف…………………………….. ۲۸

جدول ‏۲‑۷- تعاریف موجود از کارآفرینی سازمانی……………………………………………………………… ۲۹

جدول ‏۲‑۸- مزایای بکارگیری کارآفرینی سازمانی……………………………………………………………… ۳۱

جدول ‏۲‑۹- بررسی تفاوت­های شرکت های کوچک و بزرگ…………………………………………………… ۴۴

جدول ‏۲‑۱۰- عناصر پیشنهادی در خصوص آمیخته بازاریابی…………………………………………………….. ۵۶

جدول ‏۲‑۱۱-  اجزای بکارگرفته شده در رابطه با عناصر آمیخته ترفیع…………………………………………….. ۶۱

جدول ‏۲‑۱۲- اجزای بکارگرفته شده در رابطه با عناصر آمیخته قیمت…………………………………………….. ۶۳

جدول ‏۲‑۱۳- اجزای بکارگرفته شده در رابطه با عناصر آمیخته شخص……………………………………………. ۶۵

جدول ‏۲‑۱۴- اجزای بکارگرفته شده در رابطه با عناصر آمیخته توزیع…………………………………………….. ۶۶

جدول ‏۲‑۱۵- اجزای بکارگرفته شده در رابطه با عناصر آمیخته محصول…………………………………………… ۶۸

جدول ‏۲‑۱۶- ترتیب جایگاه عناصر آمیخته بازاریابی در مطالعات مختلف)………………………………………… ۶۹

جدول ‏۳‑۱- فراوانی شرکت­های شهرک صنعتی فرامان کرمانشاه…………………………………………………. ۷۹

جدول ‏۳‑۲- نمونه طبقاتی شرکت­های شهرک صنعتی فرامان کرمانشاه…………………………………………….. ۸۰

جدول ‏۳‑۳- آزمون سنجش میزان نسبت بکارگرفته شده از اجزای بازاریابی………………………………………. ۸۲

جدول ‏۳‑۴- اجزای حذف شده حاصل از آزمون دو جمله ای……………………………………………………. ۸۳

جدول ‏۳‑۵- – شاخص KMO و آزمون بارتلت………………………………………………………………….. ۸۴

جدول ‏۳‑۶- نتایج حاصل از تحلیل عاملی برای تعیین عوامل مهم عناصر آمیخته بازارایبی………………………….. ۸۵

جدول ‏۳‑۷- سوالات پرسشنامه به تفکیک هر عنصر………………………………………………………………. ۸۷

جدول ‏۳‑۸- درجه بندی سوالات پرسشنامه………………………………………………………………………. ۸۸

جدول ‏۳‑۹- درجه بندی سوالات پرسشنامه………………………………………………………………………. ۸۸

جدول ‏۳‑۱۰- پایایی پرسشنامه به تفکیک هر متغیر………………………………………………………………… ۸۹

جدول ‏۴‑۱- فراوانی سن صاحبان کسب و کار…………………………………………………………………… ۹۵

جدول ‏۴‑۲- میانگین توجه صاحبان کسب و کار به کارآفرینی سازمانی و هر یک از ابعادش به تفکیک سن………… ۹۶

جدول ‏۴‑۳- میانگین توجه صاحبان کسب و کار به آمیخته بازاریابی کارآفرینانه و هر یک از عناصر آن به تفکیک سن ۹۶

جدول ‏۴‑۴- جدول فراوانی بر اساس سابقه فعالیت شرکتهای کوچک و متوسط…………………………………… ۹۸

جدول ‏۴‑۵- میانگین توجه شرکت­ها به کارآفرینی سازمانی و هر یک از ابعادش به تفکیک سابقه فعالیت شرکت…… ۹۸

جدول ‏۴‑۶- میانگین توجه شرکت­ها به آمیخته بازاریابی کارآفرینانه و هر یک از عناصر آن به تفکیک سابقه فعالیت شرکت……. ۹۹

جدول ‏۴‑۷- فراوانی حیطه فعالیت شرکت­های کوچک و متوسط………………………………………………… ۱۰۰

جدول ‏۴‑۸- فراوانی پاسخ دهندگان به شاخصه­های هر بعد کارآفرینی سازمانی………………………………….. ۱۰۲

جدول ‏۴‑۹- فراوانی پاسخ دهندگان به شاخصه­های هر بعد آمیخته بازاریابی کارآفرینانه………………………….. ۱۰۲

جدول ‏۴‑۱۰- آزمون بررسی نرمال بودن داده­ها…………………………………………………………………. ۱۰۴

جدول ‏۴‑۱۱- آزمون بررسی رابطه آمیخته بازاریابی و کارآفرینی سازمانی………………………………………. ۱۰۵

جدول ‏۴‑۱۲- آزمون بررسی رابطه آمیخته قیمت و کارآفرینی سازمانی………………………………………….. ۱۰۷

جدول ‏۴‑۱۳- آزمون بررسی رابطه آمیخته محصول و کارآفرینی سازمانی……………………………………….. ۱۰۸

جدول ‏۴‑۱۴- آزمون بررسی رابطه آمیخته ترفیع و کارآفرینی سازمانی…………………………………………… ۱۰۹

جدول ‏۴‑۱۵- آزمون بررسی رابطه آمیخته توزیع و کارآفرینی سازمانی………………………………………….. ۱۱۰

جدول ‏۴‑۱۶- آزمون بررسی رابطه آمیخته شخص و کارآفرینی سازمانی………………………………………… ۱۱۱

جدول ‏۴‑۱۷-  آزمون بررسی میزان کارآفرینی سازمانی SMEها……………………………………………….. ۱۱۲

جدول ‏۴‑۱۸- جایگاه ابعاد کارآفرینی سازمانی در شرکت­های کوچک و متوسط……………………………….. ۱۱۲

جدول ‏۴‑۱۹- جایگاه اجزای آمیخته قیمت  در شرکت­های کوچک و متوسط…………………………………… ۱۱۴

جدول ‏۴‑۲۰- جایگاه اجزای آمیخته محصول  در شرکت­های کوچک و متوسط…………………………………. ۱۱۵

جدول ‏۴‑۲۱- جایگاه اجزای آمیخته ترفیع  در شرکت­های کوچک و متوسط……………………………………. ۱۱۵

جدول ‏۴‑۲۲- جایگاه اجزای آمیخته توزیع  در شرکت­های کوچک و متوسط…………………………………… ۱۱۶

جدول ‏۴‑۲۳- جایگاه اجزای آمیخته شخص  در شرکت­های کوچک و متوسط………………………………….. ۱۱۷

جدول ‏۴‑۲۴- جایگاه عناصر آمیخته بازاریابی کارآفرینانه در شرکت­های کوچک و متوسط……………………… ۱۱۷

جدول ‏۴‑۲۵- رتبه بندی فرضیات براساس میزان رابطه با کارآفرینی سازمانی…………………………………….. ۱۱۸

جدول ‏۴‑۲۶- آزمون مقایسه بکارگیری کارآفرینی سازمانی بین صاحبان جوان و میان سال SME…………………. 119

جدول ‏۴‑۲۷- آزمون مقایسه بکارگیری آمیخته بازاریابی بین صاحبان جوان و میانسال SME……………………… 120

جدول ‏۴‑۲۸- آزمون مقایسه بکارگیری ابعاد کارآفرینی سازمانی بین شرکتهای نوظهور و رشد یافته………………. ۱۲۱

جدول ‏۴‑۲۹- آزمون مقایسه بکارگیری عناصر آمیخته بازاریابی بین شرکتهای نوظهور و رشد یافته………………… ۱۲۱

جدول ‏۴‑۳۰- رابطه بین اجزای آمیخته بازاریابی کارآفرینانه با یکدیگر………………………………………….. ۱۲۲

جدول ‏۴‑۳۱- رابطه بین اجزای آمیخته بازاریابی کارآفرینانه با ابعاد کارآفرینی سازمانی…………………………. ۱۲۳

فهرست شکل­ها

عنوان                                                                                                                             صفحه

شکل ‏۲‑۱- تقسیم بندی کارآفرینی سازمانی بر اساس سطح تحلیل……………………………………………….. ۲۶

شکل ‏۲‑۲– مدل کارآفرینی سازمانی کوراتکو و همکارنش……………………………………………………… ۳۳

شکل ‏۲‑۳- مدل کارآفرینی سازمانی کوین و سلوین……………………………………………………………… ۳۴

شکل ‏۲‑۴- مدل کارآفرینی سازمانی وینکر و همکاران…………………………………………………………… ۳۵

شکل ‏۲‑۵- مدل کارآفرینی سازمانی زهرا……………………………………………………………………….. ۳۶

شکل ‏۲‑۶- تفاوت در حوزه توسعه کسب و کار و تجدید استراتژیک…………………………………………….. ۴۳

شکل ‏۲‑۷-  مدل مفهومی تحقیق…………………………………………………………………………………. ۷۵

شکل ‏۴‑۱- درصد فراوانی مشارکت کنندگان بر اساس سن صاحبان کسب و کار…………………………………. ۹۵

شکل ‏۴‑۲- میانگین توجه صاحبان کسب و کار به کارآفرینی سازمانی و هر یک از ابعادش به تفکیک سن…………. ۹۶

شکل ‏۴‑۳- میانگین توجه صاحبان کسب و کار به آمیخته بازاریابی کارآفرینانه و هر یک از عناصرش به تفکیک سن. ۹۷

شکل ‏۴‑۴- درصد فراوانی بر اساس سابقه فعالیت شرکت­ها………………………………………………………. ۹۸

شکل ‏۴‑۵- میانگین توجه صاحبان کسب و کار به کارآفرینی سازمانی و هر یک از ابعادش به تفکیک سابقه فعالیت… ۹۹

شکل ‏۴‑۶- میانگین توجه شرکت­ها به آمیخته بازاریابی و هر یک از عناصرش به تفکیک سابقه فعالیت……………. ۱۰۰

شکل ‏۴‑۷- درصد فراوانی بر اساس فراوانی حیطه فعالیت شرکتهای کوچک و متوسط………………………….. ۱۰۱

فصل اول

کلیات تحقیق

۱-۱-   مقدمه

 

با توجه به منابع محدود در شرکت­های کوچک و متوسط، بازاریابی در این شرکت­ها از اهمیت بسزایی برخوردار است. به­طوری­که بسیاری از محققان، ضعف بازاریابی این شرکت­ها را دلیل اصلی شکست­های این شرکت­ها معرفی می­کنند؛ لذا در گام اول، تدوین برنامه بازاریابی متناسب با این شرکت­ها حیاتی به نظر می­رسد و در گام بعدی، لزوم توجه به خلاقیت و کارآفرینی در این برنامه ضروری به نظر می­رسد. بنابراین تحقیق حاضر با این اهداف، در شهرک صنعتی فرامان استان کرمانشاه انجام شد. از طرفی هر تحقیق، برای رسیدن به نتایج قابل اعتماد، ملزم به رعایت اصول و چارچوب­های از پیش تعریف شده­ای می­باشد. در این پژوهش نیز، محقق سعی کرده تا با رعایت این اصول، یافته­هایی تحقیق خود را در ۵ فصل تدوین و ارائه دهد. بر این اساس، در فصل اول، به اهداف و کلیاتی از موضوع مورد بررسی، اشاره و در فصل بعد، مبانی نظری موجود و پیشینه مرتبط به آن شرح داده شده است. در ادامه و در فصل سوم، روش تحقیق و شیوه تهیه پرسشنامه بیان و در فصل بعد، به آزمون فرضیات تحقیق پرداخته شده است. در خاتمه نیز به نتایج تحقیق اشاره و بر اساس آن، پیشنهاداتی به صاحبان شرکت­های کوچک و متوسط، مدیران شهرک صنعتی استان کرماشاه و محققان آتی ارائه گردیده است.

۱-۲-   بیان مسئله

با توجه به ویژگی­های خاص جهان امروز، از جمله تغییر و تحولات سریع، پیچیدگی­های فزاینده و رقابت روزافزون(هادیزاده مقدم، رحیمی فیل آبادی، ۱۳۸۴) و همچنین ضعف شیوه­های سنتی از قبیل برنامه­ریزی استراتژیک، تحقیقات و پیش­بینی­های بازار(بارت[۱]، ۱۹۹۶؛ سیگلکو، ریوکین[۲]، ۲۰۰۵)، توجه به شیوه­های جدید – جهت فائق آمدن بر این تغییرات- ضروری گشته است(ماسون[۳]، ۲۰۰۷). در همین راستا، کارآفرینی سازمانی[۴] یکی از شیوه­هایی است که سازمان­های امروزی به خصوص شرکت­های کوچک و متوسط[۵] به آن توجه می­­کنند. مفهومی که در سال ۱۹۷۰ برای اولین بار مورد استفاده قرار گرفت(هادیزاده مقدم، رحیمی فیل آبادی، ۱۳۸۴) و تا به حال، توسط محققان زیادی به طرق متفاوتی تعریف شده است. در ابتدا این مفهوم بیشتر برای سنجش کارآفرینی سازمانی در شرکت­های از پیش تاسیس شده[۶] بکارگرفته می­شد ولی به مرور محققین مدعی شدند که استفاده از این مفهوم برای همه شرکت­ها از جمله شرکت­های کوچک و متوسط مهم و حیاتی است و مزایای زیادی از جمله ایجاد ارزش و توان اقتصادی(دس[۷] و همکاران، ۲۰۰۳)، بهبود عملکرد(دس و همکاران، ۲۰۰۳؛ زهرا[۸]، ۱۹۹۱؛ زهرا، ۱۹۹۶) و حفظ مزیت رقابتی(کوراتکو[۹]، ۲۰۰۷؛ هایتون[۱۰]، ۲۰۰۵) را به همراه دارد.

برای سنجش میزان کارآفرینی سازمانی شرکت­ها، مدل­های مختلفی وجود دارد که در این تحقیق، از مدلی که زهرا در سال ۱۹۹۵ ارائه داد و شامل  نوآوری[۱۱]، تجدید استراتژیک[۱۲] و توسعه کسب و کار[۱۳] می­باشد، استفاده شده است(زهرا، ۱۹۹۵؛ شارما، کریسمن[۱۴]، ۱۹۹۹).

به طور کلی توجه به اجزای این مدل به سازمان­های از پیش تاسیس شده برای توسعه و ورود به بازارهای جدید، ایجاد و معرفی محصول جدید و به کارگرفتن مدل­های نوآورانه کسب و کار کمک می کند. در کنار نگرش کارآفرینانه به این شرکت­ها، وجود محدودیت­هایی از قبیل مشکلات مالی، کمبود نیروی انسانی متخصص و کوچک بودن(حسنقلی پور، آقازاده، ۱۳۸۴) و همچنین ویژگی­های منحصر به فرد آن­ها از جمله انعطاف­پذیری، نیاز به منابع کم، متکی بودن به منابع داخلی(احمدی، صفری کهره و اعظمی، ۱۳۸۷) سبب شده تا وظایف و برنامه­های بازاریابی این شرکت­ها از جمله آمیخته بازاریابی[۱۵]­شان در مقایسه با شرکت­های بزرگ و غیرکارآفرین متفاوت باشد(مارتین[۱۶]، ۲۰۰۹). اما هرچقدر این تفاوت­ها در ارتباط با وجود نگرش کارآفرینانه ایجاد شود، احتمال تطبیق­پذیری این شرکت­ها با چالش­های ناشی از محیط پیچیده امروزی بیشتر می­شود. به­طوری­که آمیخته بازاریابی شرکت­های کوچک و متوسط به عنوان آمیخته بازاریابی کارآفرینانه[۱۷](محصول[۱۸]، قیمت[۱۹]، توزیع[۲۰]، ترفیع[۲۱] و شخص[۲۲]) یاد شده و باید مجموعه ابزارهایی باشد که یک بنگاه کارآفرین با بکارگیری آن­ها به شیوه­ای نوآورانه، توان کسب سود بیشتر و ارائه ارزشی بالاتر را برای مشتریان اولیه – نسبت به سایر رقبا- فراهم آورد(رضوانی، گلابی، ۱۳۹۰). این تعریف متفاوت، نیازمند نگاهی نو، به عناصر تشکیل دهنده آمیخته بازاریابی و همچنین تمامی اجزایی که هر کدام از عناصر آمیخته بازاریابی را تشکیل می­دهند، است.

بنابراین این تحقیق، با دو مساله کلی روبرو است؛ اولا با توجه به تفاوت­های شرکت­های کوچک و متوسط با شرکت­های بزرگ و همچنین ویژگی­ها و محدودیت­های خاص این شرکت­ها، اجزای هر یک از عناصر آمیخته بازاریابی کارآفرینانه شرکت­های کوچک و متوسط را مشخص کند و ثانیا به دلیل اهمیت نگرش کارآفرینانه به تمامی وظایف و برنامه­های بازاریابی این شرکت­ها در محیط پویای امروزی، این تحقیق در پی پاسخ به این سوال می­باشد که آیا رابطه معناداری بین میزان کارآفرینی سازمانی این شرکت­ها با هر کدام یک از عناصر آمیخته بازاریابی کارآفرینانه وجود دارد یا خیر؟

[۱]. Barrett

[۲]. Siggelkow & Rivkin

[۳]. Mason

[۴]. Corporate Entrepreneurship

[۵]. Small & Medium size Enterprise

[۶]. Established Company

[۷]. Des, Ireland, Zahra, Floyd, Janney & Lane

[۸]. Zahra

[۹]. Kuratko

[۱۰]. Hayton

[۱۱] . Innovation

[۱۲]. Renewal

[۱۳]. New Venture

[۱۴]. Sharma & Chrisman

[۱۵]. Marketing Mix

[۱۶]. Martin

[۱۷]. Entrepreneurial Marketing Mix

[۱۸]. Product

[۱۹]. Price

[۲۰]. Place

[۲۱]. Promation

[۲۲]. person

تعداد صفحه : ۱۹۰

قیمت ۱۴۷۰۰ تومان

بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد

و در ضمن فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال می شود.

پشتیبانی سایت :        ****       merisa.jami@gmail.com

در صورتی که مشکلی با پرداخت آنلاین دارید می توانید مبلغ مورد نظر برای هر فایل را کارت به کارت کرده و فایل درخواستی و اطلاعات واریز را به ایمیل ما ارسال کنید تا فایل را از طریق ایمیل دریافت کنید.

***  *** ***

سایت پتروس کاملترین بانک دانلود پایان نامه ، پروپوزال ، پروژه دانشجویی و گزارش سمینار با هزاران فایل پایان نامه و پروپوزال آماده دانشجویی با فرمت word و پسوند doc قابل ویرایش کارشناسی ارشد با امکان دانلود رایگان پروپوزالها و پایان نامه ها امکان خرید پایان نامه را برای دانشجویان و محققان محترم برای استفاده در تحقیقات فراهم نموده است. سایت پتروس یکی از  کاملترین و بزرگ ترین سایت های فروش پایان نامه آماده می باشد شما در سایت پتروس امکان دانلود پروژه دانشجویی ، دانلود پروپزال و همچنین دانلود پایان نامه را خواهید داشت. در صورتی که به دنبال پایان نامه و پورپوزال دانشجویی خاصی می گردید می توانید در باکس زیر کلمه کلیدی خود را وارد نمایید :
[do_widget id=search-3]